November 7, 2005


مرور روزنامه های تهران: 16 آبان

روزنامه های صبح امروز تهران از نامه دبير شورای عالی امنيت ملی به وزيران خارجه اروپا برای از سرگيری مذاکرات هسته ای خبر داده و درباره قطعنامه امروز اتحاديه اروپا که بخش هايی از پيش نويس آن فاش شده واکنش نشان داده و همچنين با اظهار نظر در مورد رای اعتماد مجلس به وزيران پيشنهادی رييس جمهوری، خبر داده اند که شش مسوول زندان به استانداری در کشور منصوب شدند.
آفتاب يزد در صدر اخبار خود گزارش داده که دبير شورای عالی امنيت ملی در نامه ای به وزيران خارجه سه کشور اروپايی بر ضرورت ادامه مذاکرات هسته ای تاکيد کرده است.
به نوشته آفتاب يزد علی لاريجانی در نامه خود که به سفيران آلمان بريتانيا و فرانسه در تهران تحويل داده شده است تاکيد کرده که ايران از قبل آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات اعلام داشته بود.
در همين حال روزنامه های مختلف صبح امروز تهران از افشای بخش هايی از قطعنامه فردای وزيران کشورهای اروپايی و واکنش سخنگوی وزارت خارجه ايران نسبت به آن خبر داده اند.
در همين حال به نوشته روزنامه جوان يک عضو کميسيون امنيت ملی مجلس گفته است دولت خلاف قانون به مدت دو سال پروتکل الحاقی را اجرا کرده و اجازه بازرسی های فراتر از ان پی تی داده است،
اين روزنامه افزوده که البته مجلس نيز برای حفظ مصالح کشور سخنی به ميان نياورده ولی اروپاييان و به ويژه انگليس با ما نفاق داشته و رو راست نبوده اند.
روزنامه جوان در تحليلی نوشته پيش نويس قطعنامه اتحاديه اروپا نشان داده که اقدام منطقی و عقلايی ايران در تحريم کالاهای وارداتی انگلستان نقطه ضعف اروپا را نمايان ساخته و در حقيقت ناخودآگاه پاشنه آشيل اروپا را عريان ساخته است و بی ترديد بايد با تمهيد شرايط نسبت به اقدامات آتی هوشيار بود.
به نوشته روزنامه جوان ايستادگی ايران بر اتخاذ تصميم ملی در زمينه آغاز فعاليت های يو سی اف به وضوح نشان داد کشورهای اروپايی عليرغم تهديدات خود بسان گلادياتورهايی با شمشيرهای چوبين می باشند که تنها تصوير گذشته خويش را به يادگار دارند و نه چيز ديگر. بر اين باوريم ادامه اين رويکرد به عقب نشينی اروپا در زمينه آپارتايد هسته ای منجر خواهد شد.
کيهان نوشته کارشناس فنی سازمان انرژی اتمی بر آمادگی اين سازمان برای راه اندازی پروژه غنی سازی نطنز تاکيد کرد.
محسن نجفی به نوشته کيهان با اشاره به اين که ايران هم اکنون تکنولوژی غنی سازی را در اختيار دارد گفته در حال حاضر کارشناسان ما توانايی ساخت سانتريفيوژ را دارند و در صورتی که نطنز از تعليق درآيد، به مقدار خوبی می توانيم به غنی سازی دست بزنيم.
روزنامه ايران در گزارشی ابراز خوش بينی کرده که چهار وزير پيشنهادی رييس جمهوری روز چهارنشبه رای اعتماد مجلس را به دست آوردند.
به نوشته اين روزنامه نمايندگان عليرغم برخی اختلاف ديدگاه ها و سليقه ها، در مجموع ليست وزيران جديد را مثبت تر از کابينه اول تلقی می کنند. از مجموع از چهار باقيمانده از هیأت دولت تنها يکی از وزيران پيشنهادی _ وزير نفت _ هم اکنون با واکنش های متفاوتی روبرو شده و محمود فرشيدی، برخلاف وزير پيشنهادی قبلی آموزش و پرورش با انتقادات نمايندگان مواجه نيست.
اعتماد در صدر گزارش ها خود نظر نايب رييس مجلس را نقل کرده که گفته همه وزيران رای می آورند.
اعتماد در گزارشی پيرامون بالاگرفتن اغتشاش های فرانسه به موضوع حاشيه نشينی در شهرهای بزرگ اشاره کرده و آن را عامل اصلی آشوب ها در شهرهای بزرگ جهان دانسته است.
نويسنده مقاله اعتماد اشاره کرده که در ايران‌ هم‌ در کنار غوغاها و دعواهای‌ سياسی‌ حاشيه‌ها و حاشيه ‌نشينی‌ در حال‌ رشد روزافزونند و فقر و محروميتی‌ که‌ امروز دور تا دور تهران‌ را فرا گرفته‌ و مهاجرين‌ روستايی‌ را در خود جای‌ می ‌دهد درد بی‌درمانی‌ است‌ که‌ هزار ناهنجاری‌ کوچک‌ و بزرگ‌ توليد و توزيع‌ می‌ کند.
خراسان خبر داده که روز يکشنبه به يادماندنی ‌ترين روز در تاريخ مديريت بانکی کشور خواهد بود چرا که مطابق برنامه ريزی ها در عرض اين روز و در حدود شش ساعت شش مدير عامل بانک های کشور توديع کردند و شش مديرعامل به جای آن ها نشستند
به نوشته همين روزنامه يک نماينده مجلس در نامه ای به وزير بازرگانی از وی خواسته مراقب حساسيت تغير مديريت بانک ها و تاثير آن در نظام پولی و بانکی کشور باشد.
در همين حال روزنامه جوان خبر داده که شش تن از مديران سازمان زندان های کشور به استانداری های مختلف منصوب شده اند.
جوان نوشته به اين ترتيب سازمان زندان ها بعد از شهرداری تهران در مرتبه دوم تامين کننده مديران کليدی کشور قرار گرفته است.

No comments: