June 25, 2008




پیشنهاد مداخله نظامی در زیمبابوه تکذیب شد

چانگیرای دلیل کناره گیری خود را جلوگیری از خشونت علیه رای دهندگان اعلام کرده است
حزب مخالف دولت زیمبابوه گفته است که پیشنهاد منتسب به رهبر حزب در مورد مداخله نظامی سازمان ملل به این کشور را تکذیب کرده و همزمان، آمریکا نتیجه انتخابات آتی زیمبابوه را غیرقابل قبول دانسته است.
روز چهارشنبه، 25 ژوئن (5 تیر)، روزنامه بریتانیایی گاردین مقاله ای را به امضای مورگان چانگیرای، رهبر حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک زیمبابوه، چاپ کرد که در آن از سازمان ملل خواسته شده بود اقداماتی برای منزوی کردن دولت رابرت موگابه، رئیس جمهور، به عمل آورد و اعزام صلحبانان بین المللی برای حمایت از روندهای دموکراتیک در این کشور را مورد بررسی قرار دهد.
دو روز پیش، شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه ای اعلام داشت که با توجه به اقدامات دولت در ارعاب و تهدید مخالفان، مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در زیمبابوه نمی تواند به شکلی آزاد و منصفانه برگزار شود.
در پی انتشار مقاله منتسب به مورگان گانگیرای در روزنامه گاردین، نمایندگی حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی، اعلام کرد که این نامه توسط آقای چانگیرای نوشته نشده است.
مقامات حزبی گفته اند که تحقیقاتی را آغاز کرده اند تا مشخص شود این مقاله توسط چه منبعی تهیه و به اسم آقای چانگیرای برای روزنامه گاردین ارسال شده است.
در مقاله منتسب به رهبر حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک، آمده است که سیاست دولت زیمبابوه باعث رنج روز افزون مردم این کشور شده و وی به منظور جلوگیری از رنج بیشتر مردم در نتیجه اقدامات خشونت آمیز دولت، از رقابت های انتخاباتی کنار رفته است.
این مقاله می افزاید که که دولت آفریقای جنوبی کوشیده با توسل به دیپلماسی آرام بحران سیاسی زیمبابوه را حل و فصل کند اما این نوع رویکرد با شکست مواجه شده و زمان برای اتخاذ روشی فعالانه از سوی جامعه جهانی فرا رسیده است.
محکومیت جهانی و مشروعیت انتخابات
در مقاله گاردین پیشنهاد شده که محکومیت جهانی دولت زیمبابوه اقدام عملی لازم را به دنبال داشته باشد و با استقرار نیروی پاسدار صلح و اعزام ناظران بین المللی، انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه در فضایی مساعد برگزار شود.
حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک از محدودیت شدید فعالیتهای خود خبر داده است
این مقاله مفهوم کنونی حاکمیت ملی در حقوق بین الملل را مورد خرده گیری قرار داده و استدلال کرده است که یکسان دانستن حاکمیت ملی با مصونیت دولت ها با شرایط کنونی جهان انطباق ندارد.
مورگان چانگیرای پس از اعلام کناره گیری از رقابت در مرحله دوم انتخابات، از روز یکشنبه در سفارت هلند در هراره، پایتخت زیمبابوه پناه گرفته و دلیل این اقدام را دریافت هشدارهایی در مورد امنیت جانی خود اعلام کرده است و بر اساس برخی گزارش ها، وی در حالی به سفارت هلند مراجعه کرد که هواداران حزب حاکم و ماموران دولتی در تعقیب او بودند.
با کناره گیری مورگان چانگیرای از رقابت های انتخاباتی، پیروزی رابرت موگابه در مرحله دوم انتخابات در روز جمعه، 27 ژوئن قطعی است اما صدور بیانیه شورای امنیت در مورد فقدان شرایط برگزاری انتخابات آزاد در زیمبابوه اعتبار نتیجه این انتخابات را با تردید مواجه ساخته است.
دولت ایالات متحده با استناد به این بیانیه اعلام داشته است که این کشور قادر نخواهد بود نتیجه انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه را به رسمیت بشناسد.
جندایی فریزر، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور قاره آفریقا، در مصاحبه با بی بی سی گفته است که با توجه به اقدامات خشونت آمیز طرفداران حزب حاکم علیه مخالفان، پیروزی رابرت موگابه در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فاقد مشروعیت است.
واکنش موگابه
وی با اشاره به گزارش های حاکی از حملات طرفداران آقای موگابه به مخالفان برای وادار کردن آنان به حمایت از رئیس جمهور، گفته است که مردم عادی زیمبابوه در تلاش برای استفاده از حق طبیعی انتخاب رهبر کشور خود با ضرب و شتم و قتل مواجه می شوند و چنین انتخاباتی برای برنده آن مشروعیت سیاسی به همراه نمی آورد.
موگابه: غرب هرچه می خواهد فریاد بکشد اما انتخابات برگزار می شود
همچنین نماینده ایالات متحده در شورای امنیت هشدار داده است که در صورتی که دولت زیمبابوه درخواست بین المللی برای فراهم کردن شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات را نادیده بگیرد، این شورا اقدامات تنبیهی علیه دولت زیمبابوه را مورد بررسی قرار می دهد.
در مقابل، رئیس جمهور زیمبابوه بیانیه شورای امنیت را بی اهمیت دانسته و تاکید کرده است که رای گیری مرحله دوم انتخابات مطابق برنامه، در روز جمعه این هفته صورت خواهد گرفت.
آقای موگابه در یک گردهمایی انتخاباتی که در پایتخ برگزار شد، کشورهای غربی را به تلاش برای محروم کردن مردم زیمبابوه از حق آزادی انتخاب متهم کرد و گفت "غرب می تواند هرچه می خواهد فریاد بکشد، اما انتخابات برگزار می شود و کسانی که می خواهند مشروعیت ما را به رسمیت بشناسند، می توانند چنین کنند، و آنهایی که نمی خواهند، چنین نکنند."
در همانحال، قرار است رهبران کشورهای عضو جامعه توسعه جنوب آفریقا، که زیمبابوه نیز یکی از پانزده عضو آن است، روز چهارشنبه جلسه ای را برای بررسی شرایط زیمبابوه در کشور سوازیلند تشکیل دهند اما گفته می شود تابو امبکی، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در این جلسه شرکت نخواهد داشت.
آقای امبکی، که گاه به حمایت از رابرت موگابه متهم شده، خواستار حل بحران سیاسی زیمبابوه از طریق مصالحه بین رئیس جمهور و رهبر مخالفان این کشور بوده است اما شماری از رهبران آفریقایی، از جمله رئیسان جمهور زامبیا و سنگال و همچنین رهبر حزب حاکم آفریقای جنوبی، نسبت به برگزاری انتخاباتی آزاد و منصفانه در زیمبابوه ابراز تردید کرده اند.

No comments: