June 25, 2008



بانک ملی لندن به دادگاه شکایت می کند

بانک ملی لندن در طبقه یازدهم ساختمان شماره یک خیابان دیوار لندن (لاندن وال) در قلب تجاری این شهر مستقر است
بانک ملی لندن اعلام کرد که نسبت به تصمیم وزارت دارایی بریتانیا، مبنی بر تحریم این بانک و مسدود کردن داراییهایش، به دادگاههای لندن و اتحادیه اروپا شکایت می کند.
وزارت خزانه داری بریتانیا در چارچوب سیاست اتحادیه اروپا در شدت بخشیدن به تحریم ایران، بانک ملی لندن را مورد تحریم قرار داده و دیروز (سه شنبه) طی اطلاعیه ای به این بانک ابلاغ کرده که داراییها و حسابهایش در لندن و همچنین در شعبه خارجی این بانک در هنگ کنگ را مسدود کرده است.
بانک ملی لندن به عنوان شعبه ای از بانک ملی ایران مورد تحریم قرار گرفته اما این بانک طی بیانیه ای اعلام کرده که مستقل از بانک ملی ایران است و در لندن به ثبت رسیده و از این رو، تحریمی که به بانک ملی ایران اعمال شده نباید شامل بانک ملی لندن شود.
بانک ملی لندن که با عنوان ملی بنک پی ال سی (Melli Bank PLC) در بریتانیا به ثبت رسیده در بیانیه خود تأکید کرده که تاکنون تحت نظارت نهاد خدمات مالی بریتانیا فعالیت کرده و خواستار توضیح فوری مسئولان اتحادیه اروپاست که چرا تحریم بانک ملی ایران، شامل این بانک هم شده است.
بانک ملی لندن با اینکه بانکی مستقل و ثبت شده در لندن است، در سایت اینترنتی اش خود را بانکی معرفی کرده که در مالکیت کامل بانک ملی ایران قرار دارد.
بانک ملی ایران از سالها پیش در محله سیتی لندن که قلب تجاری این شهر به شمار می رود دو شعبه داشت و از سال 1967 نیز شعبه دیگری در محله کنزینگتون لندن افتتاح کرد.
از ژانویه 2002 داراییهای این بانکها به بانک ملی لندن که در لندن به ثبت رسیده بود انتقال یافت که نه به عنوان شعبه ای از بانک ملی ایران، بلکه به عنوان بانکی مستقل فعالیت خود را آغاز کرد.
این بانک در آوریل 2006 شعبه ای هم در هنگ کنگ افتتاح کرد.

No comments: