December 18, 2007



اعتراض اروپا به نقض حقوق بشر در ايران – ادامه آزار دانشجويان توسط جمهوری اسلامی

هانس گرت پوتِرينگ، رييس پارلمان اروپا، از حزب دموکرات مسيحی آلمان، خواستار آزادی بيست و هشت دانشجوی زندانی ايرانی شده است، وی همچنين اعدام مکوان مولود زاده جوان ۲۱ ساله که در اوايل دسامبر سال جاری به دليل جرمی که در سيزده سالگی مرتکب شده بود را محکوم کرد. وی با استناد به گزارش يک هيات اعزامی از سوی پارلمان اروپا به ايران خاطرنشان کرده است که ۲۸ دانشجوی زندانی به دليل تدارک برگزاری تظاهرات روز دانشجو دستگير شده اند.
رييس پارلمان اروپا تصريح کرده است که مسئولان جمهوری اسلامی بايد بطور کامل خانواده و وکلای مدافع دانشجويان زندانی را از سرنوشت آنان مطلع کنند. رييس پارلمان اروپا همچنين ضمن محکوم کردن اعدام مکوان مولود زاده تصريح کرده است که ايران با اين اعدام منشور حقوق کودکان سازمان ملل را که، دولت آن کشور به آن پيوسته، را نقض کرده است.
وی افزوده است اين عمل در تناقض با تمامی وعده هايی ست که جمهوری اسلامی طی ماههای گذشته به اتحاديه اروپا داده است.
در همين حال سازمان ديده بان حقوق بشر با انتشار بيانيه ای از دولت ايران خواسته است تا مريم حسين خواه و جلوه جواهری دو روزنامه نگار و فعال حقوق زنان را فورا آزاد کند.
سازمان ديده بان حقوق بشر، که مقر آن در نيويورک است، اتهامات مطرح شده عليه اين دو فعال زنان را ناشی از انگيزه های سياسی دانسته، و اعلام کرده است که اين دو نفر در ارتباط با يک گردهمايی مسالمت آميز و عاری از اهداف خشونت بار بازداشت شدند.
سازمان ديده بان حقوق بشر همچنين در بيانيه خود به بازداشت روناک صفارزاده و هانا عبدی دو تن ديگر از فعالان حقوق زنان و کمپين يک ميليون امضا برای پايان دادن به قوانين تبعيض آميز عليه زنان اشاره کرده و نوشته است که اين دو به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و همکاری با يک گروهِ مسلحِ مخالف جمهوری اسلامی و دست داشتن در بمبگذاری سنندج در زندان بسر می برند
در خبری ديگر، بنا به گزارش خبرنامه اميرکبير، کميته انضباطی دانشگاه شيراز بيش از ۳۰ نفر از دانشجويان دانشکده دندانپزشکی آن دانشگاه را به علت آنچه شرکت اين دانشجويان در ميهمانی مختلط و عدم رعايت شئونات اسلامی خوانده احضار کرده است.
در همين حال سه دانشجوی دانشگاه آزاد در مشهد به کميته انضباطی احضار شده اند.
بنا بر اين گزارش اميرحسين نوربخش، دبير انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سياسی، به دليل انتشار بيانيه اين انجمن به مناسبت روز دانشجو و عادل تاعنی، دبير سياسی آن انجمن، به دليل برهم زدن نظم دانشگاه و توهين به رييس جمهوری و محمد ميزبان، فعال دانشجويی آن دانشگاه، نيز به دليل شرکت در تجمع دانشجويی ۱۶ آذر ماه به کميته انضباطی فراخوانده شدند.
در خبری ديگر، امروز (سه شنبه) دانشجويان دانشگاه رجايی در تجمعی اعتراضی مخالفت خود را با بازداشت دانشجويان دربند اعلام کردند و خواستار آزادی هر چه سريعتر دانشجويان شدند. بنا به گزارش خبرنامه اميرکبير بيش از ۴۰۰ نفر از دانشجويان در مقابل دفتر رياست دانشگاه رجايی تريبون آزاد دانشجويی برگزار کردند.
خبر آخر اينکه، ۱۱۵,۰۰۰ هزار دانش آموز پس از ثبت نام در مدارس ابتدايی ايران مدرسه را ترک کرده اند. بنا به گفته معاون عمومی وزارت آموزش و پرورش دغدغه همه مديران کشور می بايد ايجاد مدارس با کيفيت باشد. علی باقر زاده پيش داوری در بين مديران ِ سطوح مختلف، فقر مادی، انتخاب موضوع پژوهش، و بهره نگرفتن از نتايج پژوهش را از جمله موانع جدی در جهت توسعه و پيشرفت کشور ايران دانسته است.

No comments: