December 18, 2007



آغاز رسمی مذاکرات صلح خاورمیانه در کاخ سفید

بوش خواستار توافق دو طرف مناقشه تا پایان سال 2008 است
رهبران اسرائیلی و فلسطینی نخستین دور رسمی مذاکرات صلح میان خود در هفت سال گذشته را در کاخ سفید با میزبانی رئیس جمهور آمریکا انجام داده اند. دو طرف تنها یک روز پیشتر برای شروع مذاکرات به توافق رسیده بودند.
همزمان دولت آمریکا فرستاده تازه ای را برای خاور میانه منصوب کرده است.
ژنرال جیمز جونز، فرمانده سابق سازمان کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، یک روز پس از کنفرانس آناپولیس منصوب می شود.
کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، گفت که ایجاد امنیت در خاور میانه مطمئن ترین راه ایجاد صلح است و ژنرال جونز فرد کاملا مناسبی برای به عهده گرفتن چنین ماموریتی است.

ساعاتی پیشتر جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، در مراسمی در کاخ سفید از اهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس رهبر فلسطینی ها به خاطر کمک به شروع روشن مذاکرات قدردانی کرد.
رهبران اسرائیلی و فلسطینی که فقط یک روز پیشتر در جریان کنفرانس آناپولیس در ایالت مریلند در حضور نمایندگان بیش از 40 کشور از طرح خود برای آغاز رسمی مذاکرات صلح خبر داده بودند می گویند از این پس به طور مرتب دیدار خواهند کرد تا راه ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی هموار شود.
جورج بوش در این دیدار بار دیگر قول حمایت کامل از دو طرف در رسیدن به یک معامله صلح در سال 2008 را داد.
وی همچنین کنفرانس روز سه شنبه آناپولیس در نزدیکی واشنگتن را یک "شروع امیدوارکننده" برای صلح خاور میانه خواند.
آقای بوش در محوطه کاخ سفید درحالی که عباس و اولمرت در کنار او ایستاده بودند گفت: "همانطور که تصمیمات لازم را برای یک طرح دقیق ایجاد کشور فلسطینی که در صلح کنار اسرائیل زندگی خواهد کرد اتخاذ می کنید، ما از قدرت خود برای کمک به شما استفاده خواهیم کرد."
این ملاقات با هدف راه اندازی نخستین مذاکرات رسمی مستقیم میان طرفین مناقشه از سال 2000 تاکنون طراحی شده بود. ملاقات بعدی قرار است 12 دسامبر در بیت المقدس انجام شود.
تظاهرات در مناطق فلسطینی
از سوی دیگر در کرانه باختری تظاهرات علیه گفتگوها برای دومین روز متوالی ادامه یافت.
شاهدان عینی گفتند که پلیس فلسطینی برای متفرق کردن صدها عزادار در هبرون که در مراسم تشییع مردی که یک روز پیشتر در تظاهرات کشته شده بود شرکت داشتند، تیر هوایی شلیک کرد.
گزارش ها حاکی از زخمی شدن 24 نفر است که جراحات یکی از آنها جدی است و شماری نیز دستگیر شدند.
منتقدان فلسطینی، که گروه اسلامگرا و پیکارجوی حماس که غزه را کنترل می کند در خط مقدم آنهاست، می گویند گفتگوهای اخیر در آمریکا برای تقویت محمود عباس و تضعیف آرزوهای بلندمدت فلسطینی ها انجام شده است.
دولت آقای عباس، که در کرانه باختری قدرت دارد و کنترل غزه را در ماه ژوئن به حماس باخت، پیش از نشست آناپولیس تظاهرات عمومی را ممنوع کرده بود.
کمیته سکانداری
جورج بوش روز چهارشنبه به طور جداگانه با محمود عباس و اهود اولمرت ملاقات کرد و سپس در جلسه ای مشترک در حضور هر دو آغاز رسمی مذاکرات را اعلام کرد.
حمایت آمریکا
همانطور که تصمیمات لازم را برای یک طرح دقیق ایجاد کشور فلسطینی که در صلح کنار اسرائیل زندگی خواهد کرد اتخاذ می کنید، ما از قدرت خود برای کمک به شما استفاده خواهیم کرد

جورج بوش
براساس توافق طرفین، آنها هر دو هفته یک بار برای پیشبرد گفتگوها دیدار خواهند کرد.
به علاوه یک کمیته مشترک تشکیل می شود که اولین بار روز 12 دسامبر جلسه خواهد داشت و کار آن هدایت تیم های مذاکره کننده دو طرف است.
آقای بوش که میزبانی کنفرانس آناپولیس را نیز به عهده داشت گفت که دو طرف متعهد به دستیابی به یک موافقتنامه جامع صلح تا پیش از پایان سال آتی و تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی هستند.
اما گروه فلسطینی حماس که از آن برای شرکت در این کنفرانس دعوت نشده بود، کنفرانس آناپولیس را یک "شکست" خواند.
علی رغم حضور نمایندگان بیش از 40 کشور و سازمان بین المللی در شهر آناپولیس در ایالت مریلند آمریکا در آستانه کنفرانس، انتظار چندانی برای رسیدن به پیبشرفتی عمده وجود نداشت.
اما دو طرف تنها دقایقی پیش از آغاز رسمی کنفرانس، در بیانیه ای مشترک اعلام توافق کردند تا برای دستیابی به معاهده ای که "بدون هیچگونه استثنا تمام مسائل باقی مانده و اصلی را حل کند" تلاش کنند.
نمایندگان هر دو طرف گفته اند این "مسائل اصلی" شامل مسائل بحث برانگیز آینده بیت المقدس، مرزها، آب، مهاجران و شهرکهای یهودی نشین خواهد شد که اختلاف نظر بر سر همین مسائل تا کنون باعث ناکام ماندن تلاشها برای رسیدن به صلح در خاورمیانه شده است.
کاندولیزا رایس توافق به دست آمده در آناپولیس را ستود. وی به یک شبکه آمریکایی گفت: "مشکل خواهد بود، اما شما در آن سالن شاهد حمایتی بودید که در گذشته از سوی کشورهای عرب مشاهده نشده بود."

No comments: