December 18, 2007



کردهای عراق می گويند سربازان ترکيه شروع به خروج از شمال عراق کرده اند

مقامات کرد عراقی می گويند صدها سرباز ترکيه که امروز (سه شنبه) به شمال عراق وارد شده بودند، اکنون پاپس کشيده و به داخل مرزهای ترکيه بازگشته اند.
مقامات کرد عراقی بامداد امروز گفته بودند که سربازان ترکيه در جريان عمليات اخير عليه شورشيان کرد چند کيلومتر به شمال عراق وارد شده اند. هيچگونه زدوخوردی روی نداده بود.
رهبران ترکيه بطور مستقيم درباره اين تهاجم اظهار نظر نکردند، اما گفتند ارتش هرآنچه را که برای مبارزه با تروريسم لازم است انجام خواهد داد.
وزير امور خارجه آمريکا، کاندوليزا رايس، امروز در جريان بازديدش از عراق گفت که آمريکا، ترکيه، و عراق در متوقف کردن اعمال شورشيان کرد منافع مشترک دارند. رايس همچنين به طرفين عليه هرگونه عملی که شمال عراق را بی ثبات کند هشدار داد.
دولت محلی کردستان عراق گفت پرزيدنت مسعود بارزانی در نظر داشت امروز با رايس ديدار کند. اما وی اين ديدار را، در اعتراض به موضع آمريکا در قبال عمليات اخير ترکيه در شمال عراق، لغو کرد.
روز يکشنبه، هواپيماهای جنگنده ترکيه چندين روستا در شمال عراق را، با هدف کوبيدن قرارگاه های حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک.)، مورد حمله قرار دادند. نخست وزير دولت خودمختارکردستان عراق امروز واشنگتن را به تائيد حملات هوايی ترکيه متهم نمود، زيرا ارتش آمريکا حريم هوايی عراق را تحت کنترل دارد.
رايس می گويد ترکيه راسا در برابر پ. ک. ک. تصميم به عمل گرفته بود. آنکارا پ. ک. ک. را متهم به استفاده از پايگاه های خود در شمال عراق برای حمله به خاک ترکيه می کند.
روزنامه واشنگتن پست امروز (سه شنبه) از قول منابعی در پنتاگون که نامشان فاش نشده نقل کرد که ايالات متحده آمريکا اطلاعات ماهواره ای ذيقيمتی به ترکيه داده که به ارتش اين کشور در يک سلسله حمله هايی به شورشيان کمک کرده است.
به گفته مقامات، پرسنل ارتش آمريکا مرکزی برای تشريک اطلاعات در آنکارا بوجود آورده اند.

No comments: