December 19, 2007



پیشنهاد اتحادیه اروپا برای کاهش دی اکسید کربن

در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیش از ده درصد دی اکسید کربن توسط ماشین های شخصی تولید می شود
کمیسیون اروپا امروز، چهارشنبه نوزدهم دسامبر (28 آذر) با هدف کاهش گاز دی اکسید کربن در خودروهای جدید یک قانون تازه پیشنهاد کرده است.
این قانون برای سازندگان اتومبیل، برنامه های مشخصی تعیین کرده که اگر نتوانند آنها را به موقع اجرا کنند، جریمه های قابل افزایشی شامل حالشان می شود.
کارشناسان این پیشنهاد را شکست برنامه های داوطلبانه خودروسازان برای کاهش این آلاینده محیط زیست، تعبیر کرده اند.
قرار بود شرکت های خودروسازی تا سال ۲۰۱۲ میزان دی اکسید کربن در هر کیلومتر را به ۱۳۰ گرم کاهش دهند.
در حال حاضر خودروهای جدیدی که در اروپا فروخته می شوند به طور متوسط ۱۶۰ گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر تولید می کنند.
حالا کمیسیون اروپا در طرح تازه اش می خواهد این میزان را به ۱۲۰ گرم برساند.
البته اهداف تعیین شده برای همه شرکت های خودروسازی یکسان نیست و بسته به بزرگی اتومبیل ها این میزان متفاوت است.
خودروهای بزرگ اجازه دارند هوا را بیشتر از خودروهای سبک آلوده کنند.
با این حال هر شرکتی که بیشتر از حد تعیین شده دی اکسید کربن تولید کند، جریمه می شود، جریمه ای که به طور تصاعدی از سال ۲۰۱۲ افزایش می یابد.
بر اساس این طرح شرکت های خاطی برای هر گرم اضافه ۲۰ یورو جریمه می شوند و این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۹۵ یورو خواهد رسید.
در حالی که طرفداران حفظ محیط زیست می گویند این طرح بیش از پیش شرکت ها را به ساخت خودروهای بزرگ تشویق می کند، صنعت خودروسازی نگران میلیاردها یورو جریمه است.
در مقابل کمیسیون اروپا امیدوار است جریمه های درنظر گرفته شده شرکت های خودروسازی را وادار کند خودروهای پاکیزه تری بسازند.
صنعت اتومبیل سازی و دولت آلمان که می ترسند این طرح گریبان شرکت های بزرگ خودروسازی اش را بیش از همه بگیرد بشدت برای تغییر این طرح تلاش کردند.
انتظار می رود تصویب این قانون که باید از سوی همه ۲۷ کشور عضو و پارلمان اروپا صورت گیرد با بحث و جدل های جدی همراه باشد.
سازمان صلح سبز می گوید طرح پیشنهادی کمیسیون اروپا صرفا استاندارهای کوتاه مدتی را پیش بینی کرده بدون آنکه برنامه ای درازمدت ارائه کند.
این سازمان کمیسیون اروپا را متهم کرده که تسلیم گروه های فشار صنعت خودروسازی شده است.

No comments: