December 19, 2007



احتمال آمادگی اسرائیل برای گفتگو با حماس

اسماعیل هنیه - گفته می شود که اظهارات وزیر اسرائیلی در واکنش به نظرات رهبر حماس بوده که از تلویزیون اسرائیل پخش شده است
شائول موفاز، یکی از وزیران کابینه اسرائیل، گفته است که دولت این کشور احتمالا آمادگی دارد از طریق یک کشور ثالث با مقامات گروه اسلام گرای حماس گفتگو کند.
یکی از گزارشگران بی بی سی در بیت المقدس می گوید از اظهارات وزیر حمل و نقل اسرائیل این طور برمی آید که دولت این کشور برای اولین بار به تمایلش به گفتگو با حماس اشاره داشته است. به گفته این گزارشگر اظهارات آقای موفاز در واکنش به اظهارات اسماعیل هنیه، رهبر حماس بوده است که روز سه شنبه (18 دسامبر) از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد.
حماس از زمان پخش برنامه تلویزیونی منکر شده که این گروه حاضر به گفتگو با اسرائیلیان است. حماس حاضر نبوده اسرائیل را به رسمیت بشناسد. اسرائیل نیز از زمان تسلط حماس بر نوار غزه تردد مرزی در این منطقه را متوقف کرده است.
حماس در ماه ژوئن سال جاری میلادی پس از درگیری سنگین و خونین با گروه فلسطینی رقیب فتح و بیرون راندن نیروهای این گروه از نوار غزه، کنترل آن را به دست گرفته است.
در تحولی دیگر، دولت اسرائیل همچنین گفته است که طرح هایی را در دست بررسی دارد که مربوط به آبادی های یهودی نشین جدید در شرق بیت المقدس می شود. هدف از دنبال کردن این طرح، گسترش شهرک های یهودی نشینی است که قبلا در این منطقه احداث شده است.
دیوار حائلی که اسرائیل در شرق بیت المقدس برپا کرده ارتباط با اراضی فلسطینی را قطع کرده است
زیو بویم، وزیر مسکن اسرائیل، روز چهارشنبه ضمن کم اهمیت جلوه دادن این بررسی ها گفت بررسی طرح های ساخت و ساز احتمالی در ناحیه عتاروت مانند سایر بررسی هایی است که هر ساله وزارت مسکن این کشور انجام می دهد.
وی گفت: "وزارت مسکن اسرائیل موظف که برای مشکل کمبود مسکن در بیت المقدس راه حلی پیدا کند. بررسی ها در دست اجرا، بررسی ها اولیه در مورد یک طرح ساختمان سازی است."
صائب عریقات، رییس مذاکره کنندگان فلسطینی، گفت که چنین طرح هایی به روند صلح آسیب می زند و باید متوقف شود: "ما این گام های دولت اسرائیل را تهدیدی برای آغاز مذاکرت نهایی میان دو طرف می دانیم."
عتاروت، کرانه باختری و نوار غزه، بلندی های جولان و صحرای سینا در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال 1967 تحت اشغال اسرائیلیان قرار گرفت و قرار است سرنوشت آن در گفتگوهای دو طرفه تعیین شود.
اما اسرائیل شرق بیت المقدس را خارج از حیطه مناظرات بین دو طرف می داند و استدلال کرده که این ناحیه را بلافاصله پس از جنگ از اراضی فلسطینی تفکیک کرده است هر چند که مراجع بین المللی این اقدام اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند.
فلسطینیان شرق بیت المقدس را به عنوان پایتخت یک کشور مستقل فلسطینی می دانند. هدف از تمام گفتگوهای صلح خاورمیانه رسیدن به توافق بر سر تشکیل یک کشور فلسطینی است.

No comments: