December 18, 2007



قول کمک 7 میلیارد دلاری برای فلسطینی ها در پاریس

نیکولا سارکوزی و کاندولیزا رایس هدایت درخواست ها برای کمک را به عهده داشتند
وزیر خارجه فرانسه می گوید در کنفرانس روز دوشنبه در پاریس، قول کمک هایی به میزان حداقل 7 میلیارد دلار به فلسطینی ها داده شده است.
این رقم که برنار کوشنر آن را اعلام کرد از 6/5 میلیارد دلاری که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، خواستار دریافت آن طی سه سال شده بود فراتر می رود.
قول این کمک ها را 68 کشور و سازمان در بزرگترین نشست در نوع خود طی یک دهه دادند.
این پول برای کمک به ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی اختصاص داده می شود. اما گروه حماس، رقیب آقای عباس، این کمک ها را رد کرده است.
این گروه اسلامگرا که در ماه ژوئن کنترل باریکه غزه را از دست نیروهای فتح، تحت رهبری عباس، خارج کرد به کنفرانس پاریس دعوت نشده بود. حماس این کنفرانس را "اعلان جنگ" علیه خود توصیف کرد.
جرمی بوئن، دبیر بخش خاورمیانه بی بی سی، می گوید دو موضوع بر کنفرانس حاکم بود: نیاز به کمک مالی برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطینی و دیگری نیاز اسرائیل برای بهبود بخشیدن زندگی فلسطینی ها.
جرمی بوئن اشاره می کند که تلاش ها برای کمک به 4/1 میلیون فلسطینی در باریکه غزه هنوز تحت الشعاع تمایل اسرائیل، اهداکنندگان کمک ها و همچنین آقای عباس برای پرهیز از هر کاری که ممکن است به حماس کمک کند، قرار دارد.
'آخرین امید'
آقای عباس به کنفرانس پاریس گفت که سرزمین های فلسطینی بدون کمک، با "فاجعه ای کامل" روبرو خواهند بود و او اسرائیل را برای منجمد کردن کلیه فعالیت های شهرک سازی به چالش گرفت.
در مقابل کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، خواستار "حمایت مستمر و بی دریغ جامعه بین المللی" از تشکیلات خودگردان فلسطینی شد.
وی گفت: "این کنفرانس عملا آخرین امید دولت (عباس) برای پرهیز از ورشکستگی است."
کنفرانس یک روزه پاریس در پی اجلاس ماه گذشته آناپولیس در ایالت مریلند آمریکا برگزار می شود.
محمود عباس در جریان سخنرانی در کنفرانس پاریس گفت در پی از سرگیری روند صلح در ماه گذشته، خاورمیانه اکنون وارد مرحله سرنوشت سازی شده است.
وی گفت هر دو طرف مناقشه باید تعهدات خود نسبت به "نقشه راه صلح" را "بدون عذر و بهانه" برآورده کنند.
غزه برای بقای خود به کمک های خارجی وابسته است
نقشه راه صلح از عناصر کلیدی مذاکرات از سر گرفته شده صلح است که از اسرائیل می خواهد فعالیت های شهرک سازی را متوقف کند و از فلسطینی ها می خواهد پیکارجویان را خلع سلاح کنند.
اما اسرائیل پس از بازگشت از آناپولیس بلافاصله برنامه گسترش شهرک های یهودی نشین در سرزمین های اشغالی واقع بین بیت المقدس و بیت لحم را اعلام کرد.
جرمی بوئن می گوید امیدواری کمی هم که به دنبال کنفرانس آناپولیس ایجاد شده بود اکنون با برنامه تازه اسرائیل در حال از بین رفتن است.
نیکولا سارکوزی که میزبان کنفرانس پاریس بود، گفت هم ساحل غربی و هم نوار غزه به کمک های مالی فوری نیازمندند.
رئیس جمهور فرانسه فلسطینیان را به وحدت دوباره دعوت کرد و گفت اسرائیل باید مرزهای نوار غزه را باز کرده و به اشغال ساحل غربی پایان دهد.
'شرایط اسفناک'
مجموعه کمک هایی که قول آن داده شده رسما شامل غزه هم می شود اما تحلیلگران می گویند بخش اعظم این پول به کرانه باختری که تحت کنترل حزب آقای عباس است خواهد رفت.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، در این کنفرانس گفت که مردم غزه در "اسفناک ترین شرایط" زندگی می کنند که تاثیر "ویرانگری بر اقتصاد و امرار معاش خانواده ها دارد."
تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا و نماینده گروه چهار جانبه صلح خاورمیانه (شامل آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپا) در کنفرانس گفت که قول کمک آنها برای ایجاد کشور فلسطینی جنبه حیاتی دارد.
قول بزرگترین کمک از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا داده شد که به ترتیب 650 میلیون دلار و 555 میلیون دلار بود.
این بزرگترین گردهمایی در نوع خود برای کمک به فلسطینی ها از سال 1996 تاکنون است.
بانک جهانی و چندین سازمان امدادرسانی گفته اند تا هنگامی که اسرائیل محدودیت های رفت و آمد فلسطینیان و موانعی را که برای داد و ستد فلسطینیان قائل شده لغو نکند، دادن پول بیشتر به بازسازی اقتصاد فلسطینیان کمک نخواهد کرد.

No comments: