May 24, 2007



'حمله ايران به کوهستان قنديل در کردستان عراق'

ارتفاعات قنديل پايگاه اصلی فعاليت پژاک است
مقامات کردستان عراق می گويند طی ساعات متمادی در طول روز چند روستا در ارتفاعات قنديل که ميان ايران، عراق و ترکيه مشترکند، هدف حملات توپخانه و خمپاره از جانب ايران قرار گرفته اند.
فرماندار شهرستان پشدر که روستاهای بمباران شده در آن قرار دارد گفته که انتظار می رود اين حملات تلفات جانی و خساراتی برجای گذاشته باشد اما از ميزان اين تلفات و خسارات هنوز اطلاعی ندارد.
به گفته مقامات کردستان عراق، هدف ايران از اين حملات، سرکوب گروه کرد مسلح موسوم به پژاک است که طی سالهای اخير با نيروهای نظامی و انتظامی ايران درگير بوده است.
ايران پيشتر نيز در تعقيب افراد پژاک مواضعی را در کردستان عراق بمباران کرده بود.
گروه پژاک (حزب حيات آزاد کردستان) در واقع شاخه ايرانی حزب کارگردان کرد ترکيه است و از ظهور و فعاليت آن چند سالی بيش نمی گذرد.
ارتفاعات قنديل و همچنين نواحی کوهستانی نوار مرزی ايران و ترکيه پايگاه اصلی فعاليت پژاک است.
زمستان گذشته سپاه پاسداران ايران عمليات گسترده ای عليه پژاک اجرا و اعلام کرد که تعدادی از اعضای اين گروه، از جمله سه تن از فرماندهانش را به قتل رسانده است.
اما در مقابل شماری از اعضای سپاه پاسداران نيز کشته شدند که يکی از آنان سرتيپ سعيد قهاری، فرمانده لشکر سوم نيروی زمينی سپاه بود که بر اثر سقوط هليکوپتر حامل خود در منطقه موسوم به جهنم دره در شهرستان خوی همراه با هفت نفر از همراهانش جان باخت.

No comments: