October 25, 2006



پوتين: نبايد کره شمالی زير فشار بيش از حد قرار گيرد

ولاديمير پوتين اعلام داشت که در صدد شرکت مجدد در انتخابات رياست جمهوری نيست
رييس جمهوری روسيه در نخستين تماس مستقيم چند رسانه ای با مردم اين کشور گفت در نظر ندارد بار ديگر نامزد انتخابات رياست جمهوری شود و در مورد سياست خارجی، فشار بيش از اندازه بر کره شمالی را رد کرد.
روز چهارشنبه، 25 اکتبر، مردم روسيه با استفاده از تلفن و ايميل با ولاديمير پوتين، رييس جمهوی مستقيما تماس گرفتند و برای ساکنان چند شهر نيز امکاناتی فراهم آمد تا سئوالات خود را از طريق ارتباط تلويزيونی با آقای پوتين مطرح کنند.
آقای پوتين در پاسخ به سئوالی در مورد آزمايش اتمی اخير کره شمالی، ضمن ابراز نگرانی از اين اقدام گفت که نبايد اين کشور تحت چنان فشاری قرار گيرد که باعث تشديد تشنج در منطقه شود.
وی افزود که تنها راه حل بحران هسته ای کره شمالی ادامه گفتگوهای شش جانبه است.
در مورد آينده سياسی خود، آقای پوتين تصريح کردکه پس از خاتمه دوره کنونی رياست جمهوری در دو سال ديگر در نظر ندارد دوباره به عنوان نامزد در انتخابات شرکت کند.
در عين حال وی افزود در آينده هم خواهد کوشيد با حفظ اعتماد مردم، در امور سياسی روسيه موثر باشد.
قانون اساسی روسيه اجازه نمی دهد که يک فرد بيش از دو دوره در سمت رياست جمهوری خدمت کند اما برخی از طرفداران آقای پوتين از وی خواسته بودند با برگزاری يک همه پرسی، اين بند از قانون اساسی را تغيير دهد.
تعداد قابل توجهی از سئوالاتی که در برنامه تماس مستقيم رييس جمهوری روسيه مطرح شد به مسايل اقتصادی مانند تورم، حقوق بازنشستگی و همچنين سياست خارجی ارتباط داشت.
برنامه چهارم
اين چهارمين باری بود که امکان تماس تلفنی شهروندان روسيه با رييس جمهوری اين کشور فراهم آمد اما در برنامه روز چهارشنبه، ارتباط تله ويديو و ايميل نيز در دسترس پرسش کنندگان قرار گرفت.
بسياری از پرسش کنندگان سئوالات خود را برای پوتين ايميل کرده بودندسازمان دهندگان اين برنامه گفته بودند تا ساعاتی قبل از آغاز تماس، بيش از يک ميليون ايميل شامل سئوالاتی از آقای پوتين دريافت کرده اند.
بسياری از ارسال کنندگان ايميل از نگرانی های خود در مورد حقوق و دستمزد، بيمه بازنشستگی و افزايش بهای مسکن سخن گفته بودند.
برنامه پرسش و پاسخ از رييس جمهوری روسيه به طور زنده و همزمان از شبکه های راديو و تلويزيونی عمده اين کشور نيز پخش شد.
در برنامه روز چهارشنبه نيز مانند برنامه های قبلی سئوالات غيرمنتظره ای از آقای پوئين مطرح نشد و اين برنامه تنها شامل معدودی پرسش های دشوار و بحث برانگيز بود.
کاندوپوگا واقع در نزديکی مرز فنلاند و روسيه يکی از شهرهايی که ساکنان آن از امکان تماس ويديويی با رييس جمهوری برخوردار شدند.
خبرنگار بی بی سی که در اين شهر حضور دارد می گويد که کاندويوگا در ماه اوت سال جاری شاهد خشونت های نژادی بود که در جريان آن، محل های کسب و کار مهاجران خارجی هدف حمله قرار گرفت.
خشونت های نژادی و اقدامات گروه های نژاد پرست روسی، که در خلال سال گذشته موضوع گزارش های متعدد خبری بوده است، در تماس با رييس جمهوری روسيه مطرح شد.
برنامه تماس مستقيم با رييس جمهوری در حالی اجرا شد که ولاديمير پوتين همچنان از محبوبيت قابل توجهی در روسيه برخوردار است.

No comments: