October 25, 2006



'مساله آزادی سياسی' روسيه در مذاکرات بوش-پوتين

بوش در نظر دارد 'قاطعانه اما محترمانه' نگرانی خود را با پوتين در ميان بگذارد
جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، گفته است در ملاقات با رهبر روسيه نگرانی خود از نواقص آزادی سياسی در اين کشور را با وی در ميان خواهد گذاشت.
آقای بوش، که برای شرکت در اجلاس سران هفت کشور ثروتمند جهان و روسيه - موسوم به گروه 8 - عازم سن پيترزبورگ شده، گفته است که قاطعانه نگرانی خود را در مورد محدوديت های آزادی سياسی در روسيه با ولاديمير پوتين، رييس جمهوری اين کشور، مطرح خواهد کرد.
رييس جمهوری آمريکا گفته است "وظيفه ما اين است که به روسيه يادآور شويم که اگر می خواهد همچنان دارای روابط خوبی با ما باشد، لازم است در ارزش های ما نيز سهيم شود."
وی افزوده است که در ملاقات خصوصی با رييس جمهوری روسيه "قاطعانه اما محترمانه" نظرات خود در اين زمينه را عنوان می کند.
آقای بوش، که قبل از عزيمت از آلمان برای شرکت در اجلاس سران در سن پترزبورگ در يک نشست خبری مشترک با صدراعظم آلمان سخن می گفت، افزود که به ولاديمير پوتين خواهد گفت که لازم است به نهادهای جامعه مدنی اجازه داده شود بدون "مواجه شدن با ارعاب" در روسيه فعاليت کنند.
انتظار می رود موارد اختلاف نظر آمريکا و روسيه در مسايل بين المللی به خصوص پرونده هسته ای ايران، آزمايش موشکی کره شمالی و تشنج در خاورميانه نيز در گفتگوهای دوجانبه بوش و پوتين مطرح شودقرار است رييس جمهوری آمريکا پيش از ملاقات با آقای پوتين با رهبران جامعه مدنی روسيه ملاقات و گفتگو کند.
روز پنجشنبه، 13 ژوئيه، ولاديمير پوتين در يک مصاحبه تلويزيونی نگرش کشورهای غربی نسبت به شرايط سياسی روسيه را مورد انتقاد قرار داد.
وی غرب را متهم کرد که در اظهار نظر در باره دموکراسی روسيه تبليغات و "لفاظی استعماری" به کار می برند.
آقای پوتين تاکيد کرد که توسل کشورهای غربی به اين مساله برای دخالت در امور داخلی روسيه قابل قبول نيست.
انتظار می رود در مذاکرات خصوصی آقايان بوش و پوتين، مسايل بين المللی مورد اختلاف روسيه و آمريکا نيز مطرح شود.
رويکرد متفاوت اين دو عضو دايم شورای امنيت نسبت به پرونده هسته ای ايران، آزمايش موشکی کره شمالی و تشنج در منطقه خاورميانه از جمله اين موارد است.

No comments: