May 2, 2006



برلوسکونی رسما از سمت نخست وزيری ايتاليا استعفا داد

آقای برلوسکونی پس از استعفا گفت که در سمت رهبر مخالفين نقش فعالی در پارلمان ايتاليا خواهد داشت
سيلويو برلوسکونی، نخست وزير ايتاليا استعفا داده است. استعفای او سه هفته پس از شکست در انتخابات عمومی در برابر ائتلاف چپ ميانه بود.
آقای برلوسکونی پس از شرکت در مراسم يادبود سه سرباز ايتاليايی که هفته پيش در عراق کشته شده بودند، استعفای خود را تسليم کارلو چامپی، رئيس جمهور ايتاليا کرد.
دوره رياست جمهوری آقای چامپی دو هفته ديگر پايان می يابد و او قبلا گفته بود که درخواست از رومانو پرودی برای تشکيل دولت جديد را به جانشين خود محول می کند. ولی اکنون او از جانب نهادهای مالی تحت فشار فزاينده قرار گرفته که اين ماموريت را خودش به عهده بگيرد.
تا هنگامی که آقای پرودی رسما سمت نخست وزيری را عهده دار نشده سيلويو برلوسکونی به عنوان کفيل نخست وزيری خدمت خواهد کرد.
آقای پرودی اظهار اميدواری کرده که هنگامی که آقای چامپی دستور تشکيل دولت جديد را به او می دهد فهرست اعضای کابينه خود را آماده کرده باشد.
آقای برلوسکونی نتيجه انتخابات را نپذيرفته بود ولی هفته گذشته پس از آنکه کانديداهای ائتلاف چپ ميانه به عنوان رئيس هر دو مجلس پارلمان ايتاليا انتخاب شدند، سرانجام شکست را پذيرفت.
آقای برلوسکونی پس از اعتراف به شکست اين نکته را روشن کرد که او نقش رهبر مخالفين را به عهده خواهد گرفت و در پارلمان جديد شديدا فعال خواهد بود.
ديويد ويلی، خبرنگار بی بی سی در رم می گويد انتظار می رود هنگامی که رئيس جمهور جديد ايتاليا برای ۷ سال آينده انتخاب می شود پارلمان ايتاليا صحنه يک نبرد تلخ ديگر باشد.
ديويد ويلی می افزايد که البته پست رياست جمهوری در ايتاليا عمدتا يک پست تشريفاتی است ولی در هنگام انتخابات رئيس جمهور از جهت نظارت بر هرگونه تغيير دولت، نقشی حياتی بعهده دارد
.

No comments: