May 2, 2006



اميدواری برای تهيه واکسن معالج تومور مغزی

اين اميدواری وجود دارد که واکسن جدید بتواند به يکی از شايع ترين انواع تومورهای سرطانی مغز حمله کند
دانشمندان آمریکایی واکسنی تهیه کرده اند که ممکن است بتواند در معالجه خطرناک ترین نوع تومور مغزی موثر واقع شود.
پژوهشگران آمریکایی می گویند با تزریق این واکسن به 23 بیمار مبتلا به glioblastoma multiforme توانسته اند دست کم 18 ماه به طول عمر آنها بیفزایند. تنها 4 نفر از اين بیماران در اثر تومور مغزی فوت کردند.
اکنون این واکسن در مقیاس وسیع تری مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. این واکسن به پروتئین هایی که تصور می شود موجب پخش تومور سرطانی می شوند حمله می کند.
در تهیه این واکسن از نوع مصنوعی پروتئینی که در اطراف 30 تا 35 درصد تومورهای سرطانی دیده می شود استفاده می شود تا به سیستم مصونیت بدن درباره وجود این پروتئین هشدار دهد تا به آن حمله کند.
پرفسورامی هایمبرگر، که در مرکز سرطان آندرسون، در تکزاس کار می کند می گوید این نوع معالجه بسیار آسان است و در آینده می تواند به بهبود نیمی از بیماران مبتلا به تومور مغزی کمک کند.
امی هایمبرگر، می افزاید که نتیجه آزمایشات نشان می دهد که استفاده از این واکسن می تواند پیشرفت تومورهای سرطانی را برای مدت قابل توجهی به تاخیر بیندازد تا سرطان راه تازه ای برای حمله پیدا کند.
امی هایمبرگر گفت حد متوسط زنده ماندن بیماران مبتلا به GBM که این واکسن به آنها تزریق می شود 5 ماه بیشتر از بیماران سرطانی است که با شیمی درمانی و رادیو تراپی معالجه می شوند.
دکتر کت آرنی، مسئول بخش اطلاعات علمی در مرکز تحقیقات سرطان در بریتانیا می گوید یافته های اخیر بسیار حائز اهمیت است چون نشان می دهد چگونه از سیستم مصونیت بدن می توان در مبارزه با سرطان کمک گرفت. دکتر آرنی یاد آور می شود که البته این آزمایش ها هنوز در مراحل اولیه است و باید مطالعات بیشتری و گسترده تری در این باره به عمل آید.
GBM به افراد 40 تا 60 ساله حمله می کند و یک چهارم تومورهای مغزی از این نوع هستند
.

No comments: