May 2, 2006



'قطعنامه الزام آوری در باره ايران منتشر می شود'

هماهنگی اعضای دايم شورای امنيت برای موضعگيری موثر شورا ضرورت دارد
مقامات فرانسوی و آمريکايی گفته اند که دولتهای اروپايی که در اجلاس پاريس شرکت دارند و در باره برنامه هسته ای ايران صحبت می کنند تمام سعی خود را خواهند کرد تا اقدامی الزام آور در شورای امنيت به تصويب برسد.
پنج عضو دايمی شورای امنيت همراه با آلمان در پاريس مشغول مذاکره اند تا به موضع واحدی در باره نحوه برخورد با ايران برسند.
اين اولين ديدار قدرتهای اصلی در شورای امنيت پس از ارائه گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی به شورا در روز جمعه است. اين گزارش حاکی از نقض دستور سازمان ملل برای توقف برنامه غنی سازی هسته ای در ايران بود.
نيکولاس برنز معاون وزير خارجه آمريکا گفت که وی انتظار دارد اروپايی ها قطعنامه ای را پيشنهاد کنند که بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، تهديد به تحريم های اقتصادی و نظامی را در بر داشته باشد.
اما او تاکيد کرد که تلاشهای ديپلماتيک برای حل بحران هنوز ادامه دارد.
وزير خارجه ايران: "چين و روسيه مخالف تحريم"
اما منوچهر متکی وزير خارجه ايران در گفتگويی با روزنامه کيهان چاپ تهران گفته است که دو عضو دايمی شورای امنيت يعنی روسيه و چين رسما به ايران گفته اند که با تحريم و همينطور حمله نظامی عليه ايران مخالفت خواهند کرد.
خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز از قول رئيس کميته امور خارجی پارلمان روسيه روز سه شنبه اعلام کرد که مسکو با تحريم ايران در اين مرحله موافق نيست.
به نظر کنستانين کوساچف تحريم بايد پس از يک ضرب الاجل جديد به ايران و در صورت بی نتيجه ماندن آن، مورد بحث قرار گيرد.
با اينهمه، کاخ سفيد در واکنشی به اظهارات وزير خارجه ايران گفته است که ترديد دارد ايران از روسيه يا چين اطمينان گرفته باشد که با مساله تحريم مخالفت خواهند کرد
.

No comments: