February 7, 2006




جورج بوش در پی افزايش بودجه دفاعی و امنيتی

آقای بوش می گويد مهم ترين اولويت دولتش تامين امنيت شهروندان و خاک آمريکاست
جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، بودجه ای 2770 ميليارد دلاری برای سال مالی آينده را فاش کرده است که براساس آن هزينه های دفاعی افزايش، اما مخارج اجتماعی کاهش خواهد يافت.
آقای بوش ضمن تشريح طرح های دولت خود برای مخارج سال 2007 خواستار افزايش 9/6 درصدی بودجه نظامی که آن را به بيش از 439 ميليارد دلار می رساند شده است.
رئيس جمهور آمريکا با تاکيد بر ادامه تمرکز شديد بر تهديد تروريسم، همچنين خواستار افزايشی 3/3 درصدی در بودجه سازمان امنيت داخلی شد. اين سازمان پس از حملات 11 سپتامبر 2001 ايجاد شد.
برای جبران کسر بودجه عظيمی که دولت آمريکا با آن روبروست، پيشنهاد شده است در سال 2007 مبالغ کمتری به برخی بخش ها از جمله بودجه بهداشتی اختصاص داده شود.
کسر بودجه بی سابقه
آقای بوش می خواهد طی پنج سال آينده به ميزان تقريبا 40 ميليارد دلار از بودجه "مديکر" (Medicare)، که يک برنامه بيمه بهداشتی برای تنگدستان، سالخوردگان و معلولان است بکاهد.
همچنين در نظر است از هزينه آموزش های شغلی، نظام قضايی و حمل و نقل کاسته شود.
دولت آمريکا می گويد برای به نصف رساندن کسر بودجه تا سال 2009 مجبور است از اين هزينه ها بکاهد.
دولت آمريکا گفته است انتظار دارد کسر بودجه برای سال مالی جاری به رقم بی سابقه 423 ميليارد دلار برسد. آقای بوش می خواهد اين کسری به حداکثر 354 ميليارد دلار کاهش يابد.
آقای بوش در پيامی در ارتباط با طرح بودجه گفت: "دولت من منابع کشور را بر برترين اولويت ما، که حفاظت از شهروندان و ميهن ماست، متمرکز کرده است."
وی افزود: "ما در همکاری با کنگره، منابع لازم برای شکست دادن دشمن و شناسايی، برهم زدن و خنثی سازی دسيسه ها و عمليات تروريستی را در اختيار مردان و زنان خود در خط مقدم مبارزه با تروريسم قرار داده ايم."
'حس مسئوليت مالی'
بودجه 77/2 تريليون دلاری آقای بوش که با افزايشی 3/2 درصدی نسبت به سال قبل همراه است اکنون بايد به تصويب کنگره آمريکا برسد.
اما تحليلگران می گويند از آنجا که اعضای کنگره در ماه نوامبر با انتخابات مواجه هستند، آقای بوش ممکن است برای جلب حمايت از کاهش های پيشنهادی در مخارج اجتماعی با دشواری مواجه شود.
دموکرات ها به پيشنهاد کاهش بودجه برنامه "مديکر" حمله کرده اند، اما همکاران آقای بوش در حزب جمهوری خواه پاسخ می دهند که طرح های رئيس جمهور نشانه حس مسئوليت او در قبال حساب های مالی دولت است.
هری ريد، رهبر دموکرات های سنا گفت بودجه پيشنهادی آقای بوش "سرشار از امتيازات اعطايی به منافع ويژه و کاستن از کمک ها برای کسانی است که کمترين آمادگی برای تحمل آن را دارند."
اما جاد گرِگ، رئيس کميسيون بودجه مجلس سنا از حزب جمهوری خواه گفت لازم است برای کاستن از کسر بودجه اقدام شود
.

No comments: