December 4, 2005



موافقت ها و مخالفت هادر مورد تجمیع قانون انتخابات ادامه دارد
تغییر نگاه شورای نگهبان یا تغییر قانون
گروه خبر – اعلام خبر تجمیع قانون انتخابات و برگزاری دوسالانه انتخابات در ایران از سوی وزیر کشور دولت جدید آنقدر مهم بود که پس از گذشت چند روز هنوز مخالفت ها و موافقت ها را در پی دارد. دیروز نیز این اظهارات ادامه داشت به گونه ای که اکثر اصلاح طلبان مشکل را تجمیع نمی داند و معتقدند مشکل انتخابات در ایران رعایت نشدن حقوق انتخاب شونده گان و انتخاب کنندگان است نه هزینه های سالانه برگزاری انتخابات هایی این چنین.در همین زمینه وزير سابق كشور در واكنش نسبت به طرح تدوين نظام جامع انتخاباتي در وزارت كشور گفت: مهم اين است كه در انتخابات حقوق انتخاب‌كنندگان و انتخاب‌شوندگان رعايت شود.
سيدعبدالواحد لاري در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری ها با بيان اين مطلب افزود: در انتخابات، مهم اين است انتخاب‌كنندگان كه مردم هستند احساس كنند حيطه‌ي تصميم‌گيري آنها محدود نشده و انتخاب‌شوندگان نيز با مسأله تضييع حقوقشان مواجه نشوند.
وي با يادآوري اقداماتي كه وزارت كشور در دوران حضور وي در اين وزارتخانه در حوزه مسائل محتوايي انتخابات نظير نحوه رسيدگي به صلاحيت‌ها و مسائل سخت‌افزاري شامل ماشيني‌كردن انتخابات انجام داده گفت: مجموعه اين مطالعات در طرحي آماده شده كه طبيعتا آقاي پورمحمدي در تنظيم نظام جامع انتخاباتي به آن توجه مي‌كنند.
موسوي لاري اضافه كرد: در حال حاضر بايد توجه كنيم مشكل ما در زمينه برگزاري انتخابات، برگزاري همزمان يا با فاصله انتخابات‌ها يا يك ساله يا چند ساله شدن برگزاري انتخابات نيست. اينها بحث‌هاي حاشيه‌يي هستند. مشكل اين است كه عده‌اي از طريق ابزارهاي شبه‌قانوني به عنوان ناظر يا مجري انتخابات در جهتي حركت ‌كنند كه حقوق انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌كنندگان از بين برود؛ از اين رو بايد در راستاي حل اين مشكل گام برداشت.
وي تصريح كرد: چنان‌چه شوراي نگهبان با همان نگاهي كه تاكنون به انتخابات داشته، به اين مقوله بنگرد، نمي‌توان اميد داشت با تغييرات در نظام انتخاباتي اين نقايص رفع شود. از یوی دیگر دبير كل حزب موتلفه اسلامي نیز گفت: وزارت كشور در تدوين طرح جامع انتخاباتي، خود را محدود به يك تشكل يا تشكيلات خاص نكند و از همه صاحب‌‏نظران حقيقي و حقوقي براي رسيدن به يك نظام انتخاباتي جامع استفاده كند.
محمدنبي حبيبي گفت: وزارت كشور بهتر است از همه صاحب‌‏نظران و تشكل‌‏هاي صاحب نظر در خصوص مسائل انتخابات نظرخواهي كند، چه بسا احزاب و گروه‌‏ها تجربيات و اطلاعاتي داشته باشند كه در تدوين جامع انتخابات مثمر ثمر باشد.وي تصريح كرد: با توجه به هزينه‌‏هاي سنگيني كه براي انجام هر انتخابات در كشور انجام مي‌‏شود، بايد شرايط براي برگزاري انتخابات‌‏هايي كه به لحاظ ماهيتي مي‌‏تواند به طور همزمان برگزار شود، فراهم شود.حبيبي افزود: برگزاري همزمان برخي از انتخابات‌‏ها از تكرار تجهيز امكانات مختلف و به كارگيري نيروهاي انساني در مواقع متعدد جلوگيري مي‌‏كند و موجب صرفه‌‏جويي اقتصادي در هزينه‌‏ها مي‌‏شود.دبير كل حزب موتلفه اسلامي تصريح كرد: انتخابات ايران نشان داده است كه در دوره‌‏هاي مختلف صاحبان تفكرات گوناگون موجود در كشور در يك مقطع خاصي مورد توجه عموم مردم قرار مي‌‏گيرند و يك فضاي سياسي خاص در يك شرايط زماني بر جامعه حاكم است بنابراين با برگزاري همزمان برخي انتخابات‌‏ها، شاهد نوعي هماهنگي در نهادهايي كه نمايندگانش برگزيده مي‌‏شود، خواهيم بود.
محمدعلي ابطحي عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز نیز در این زمینه گفت: براي تجميع انتخابات‌‏ها مشكل حقوقي و قانوني وجود دارد كه اميدواريم كميته منتخب وزارت كشور براي تهيه نظام جامع انتخاباتي، يك راه حل حقوقي براي حل اين مشكل ارايه ‏دهند.
وی با بيان اينكه طرح تجميع انتخابات مي‌‏تواند بحران‌‏هاي كشور را كه با مقدمات هر انتخابات صورت مي‌‏گيرد، كم كند، گفت: طرح تجميع انتخابات به صورت عمومي طرح خوبي است، اين طرح در دور اول رياست‌‏جمهوري خاتمي به دولت ارايه شده بود، نظر بزرگان كشور هم اين بود كه اين طرح بايد هر چه زودتر عملي شود زيرا هر انتخاباتي تا مدت‌‏ها كشور را در بحران فرو مي‌‏برد و موجب توقف كارهاي جاري كشور مي‌‏شود.وي تصريح كرد: با روندي كه تاكنون داشتيم و هر سال يكبار در كشور شاهد برگزاري يك انتخابات بوديم، بحث تجميع انتخابات مطرح شد اما با توجه به گرايشات سياسي كه در مجلس و رياست‌‏جمهوري بود، تجميع انتخابات مجلس و رياست‌‏جمهوري با معذورات سياسي همراه بود لذا خاتمي پيشنهاد استعفاي خود را همزمان با اتمام كار مجلس ششم مطرح كرد تا انتخابات مجلس و رياست‌‏جمهوري به طور همزمان برگزار شود.ابطحي خاطر نشان كرد: شيوه, شكل، زمان برگزاري انتخابات و راه‌‏هاي قبول و رد صلاحيت كانديداها از بحث‌‏هايي است كه احزاب و گروه‌‏هاي سياسي مي‌‏توانند درآن دخالت كنند اما مساله تجميع انتخابات در چارچوب اتفاقات سياسي كشور نبوده و در راستاي ساماندهي وضعيت اجرايي كشور است.
از سوی دیگر رييس خانه احزاب ايران نیز گفت: خانه احزاب يكي از بهترين مراجعي است كه مي‌‏تواند براي تدوين نظام جامع انتخابات طرح‌‏هاي مدرن ارايه دهد.
حسين موسوي تبريزي گفت: در دوره اول و دوم خانه احزاب بحث‌‏هاي زيادي در خصوص اصلاح و ساماندهي قانون انتخابات صورت گرفت و حتي در اين زمينه طرحي براي ارايه به مجلس و وزارت كشور تدوين شد كه بنا براي آنها دلايلي به آنها ارسال نشد.وي افزود: كميته حقوقي خانه احزاب نيز در حال بررسي مسائل مربوط به انتخابات است كه اگر وزارت كشور از ما بخواهد، اين كميته را فعال‌‏تر كرده و در طرح‌‏هاي قبلي نيز بازنگري‌‏هاي را انجام خواهيم داد اما تاكنون وزارت كشور از ما درخواستي نكرده است.موسوي‌‏تبريزي خاطر نشان كرد: ما معتقديم وزارت كشور بايد از ديدگاه همه گروه‌‏ها, سلايق و صاحب‌‏نظران درتدوين نظام جامع انتخاباتي استفاده كند و به طور كلي از اقدام وزارت كشور در تهيه اين طرح استقبال مي‌‏كنيم.رييس خانه احزاب ايران اظهار داشت: در اين طرح بايد در نحوه راي‌‏گيري و شمارش آرا تجديد نظر شود، امروز درتمام دنيا انتخابات به صورت مدرن برگزار مي‌‏شود، مردم كد انتخاباتي دارند و آرا با وسايل جديد شمارش مي‌‏شود تا اشتباهات و تخلفات به حداقل برسد.موسوي تبريزي تصريح كرد: در كنار اين طرح، قانونمند كردن بررسي صلاحيت‌‏ها توسط مجلس يك امر ضروري است و مجلس بايد مساله اثباتي را بر عهده شوراي نگهبان بگذارد و اعضاي شوراي نگهبان با استناد به اينكه اصل بر برائت است، به بررسي صلاحيت‌‏ها بپردازند.
رييس شوراي سياسي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در زمینه معتقد است مساله نظارت بر انتخابات بايد به عنوان اصلي‌‏ترين مشكل در نظام جامع انتخابات باید مورد بررسي قرار گيرد.
صادق نوروزي با اشاره به اينكه مشكل عمده در روند برگزاري انتخابات‌‏ها دركشور مساله نظارت بر انتخابات است، گفت: به نظر مي‌‏رسد شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت كانديداها بي‌‏طرفي را رعايت نمي‌‏كند.وي افزود: تجميع انتخابات و برگزاري همزمان دو انتخابات نيز امر مطلوبي است به شرط اينكه همزماني انتخابات‌‏ها مسائلي نظير حضور و مشاركت مردم و كيفيت برگزاري انتخابات را دچار مشكل نكند.وي تاكيد كرد كه شوراي نگهبان بيش از نظارت بر انتخابات، در جايگاه مجري انتخابات ايفاي نقش مي‌‏كند بنابراين مساله نظارت بر انتخابات بايد به عنوان اصلي‌‏ترين مشكل در نظام جامع انتخابات مورد بررسي قرار گيرد.
حال باید دید گردش کار چنین طرحی به کدام سمت خواهد بود. آیا دغدغه های کسانی که معتقدند ترکیب کنونی جمهوریت را به خطر خواهد انداخت درست است یا طیف مقابل آن. تداوم گفت و گو در روز های آینده این چالش را شفاف تر خواهد کرد
.

No comments: