December 4, 2005


احمدی نژاد نامزد جديدی برای وزارت نفت پيشنهاد کرد
کاظم وزيری هامانه، سرپرست فعلی وزارت نفت ايران از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان وزير پيشنهادی اين وزارتخانه معرفی شده است. وی چهارمين فردی است که از سوی آقای احمدی نژاد برای تصدی پست وزارت نفت ايران معرفی می شود.
غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس ايران گفته است مجلس صلاحيت آقای وزيری هامانه را روز يکشنبه آينده بررسی می کند.
کاظم وزيری هامانه در دولت محمد خاتمی و در زمان وزارت بيژن زنگنه، وزير سابق نفت، معاون امور هماهنگی اين وزارتخانه بود.
محمود احمدی نژاد اواخر ماه اوت، (اوايل شهريور) بعد از آن که مجلس شورای اسلامی به علی سعيدلو به عنوان وزير نفت رای اعتماد نداد، کاظم وزيری هامانه را به عنوان سرپرست اين وزارتخانه منصوب کرد.
گفته می شود آقای وزيری هامانه که 60 سال دارد، متولد يزد است و ليسانس مهندسی مکانيک و فوق ليسانس مديريت دارد. وی کتابی در زمينه نقش يارانه انرژی نوشته است.
احمدی موسوی، معاون پارلمانی آقای احمدی نژاد در پی تحويل نامه معرفی وزير پيشنهادی جديد به مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره انتقاد نمايندگان در مورد "تعامل نکردن" دولت با مجلس گفت:" دولت از ابتدا با مجلس تعامل داشته است اما بايد ديد که تعامل را چگونه تعريف می کنند."
غلامعلی حداد عادل پيش از اين در مورد انتقاد نمايندگان از عدم مشورت محمود احمدی نژاد با مجلس در مورد وزير پيشنهادی نفت گفته بود که رييس جمهوری از لحاظ قانونی موظف به مشورت با مجلس در اين زمينه نيست ولی افزوده بود که مشورت پسنديده تر است و مجلس خواستار مشورت دولت و مجلس در همه امور است.
کاظم وزيری هامانه چهارمين فرد مورد پيشنهاد رييس جمهوری ايران برای تصدی پست وزارت نفت است. علی سعيد لو، صادق محصولی و محسن تسلطی گزينه های قبلی آقای احمدی نژاد برای وزارت نفت بودند. آقای سعيدلو نتوانست رای اعتماد نمايندگان مجلس را به دست بياورد، آقای محصولی در روز رای گيری از بيم رای منفی مجلس، پيش از رای گيری، از تصدی وزارت نفت انصراف داد و آقای تسلطی نيز موفق به جلب نظر موافق نمايندگان مجلس نشد.
در جلسه روز چهارشنبه، 23 نوامبر (دوم آذر) مجلس ايران، محسن تسلطی از مجموع 254 رای اخذ شده، توانست به 77 رای موافق دست يابد در حاليکه 139 نفر به وی رای منفی و 38 نماينده رای ممتنع دادند.
ايران چهارمين توليد کننده بزرگ نفت جهان با چهار ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز و دومين عضو بزرگ سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، بعد از عربستان سعودی است.

No comments: