September 6, 2012

انتقاد سی آی ای از تحلیل اشتباه اوضاع عراق پیش از جنگ

به روز شده:  22:51 گرينويچ - چهارشنبه 05 سپتامبر 2012 - 15 شهریور 1391
کالین پاول، وزیر خارجه وقت آمریکا پیش از حمله به عراق به شورای امنیت رفت و به اعضا درباره برنامه تولید سلاح های کشتار جمعی به وسیله حکومت صدام حسین گزارش داد
یک گزارش تحقیقی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای که بعد از شش سال از طبقه بندی سری خارج شده، نشان می دهد که دستگاه های اطلاعاتی این کشور در تحلیل زرادخانه جنگ افزارهای غیر متعارف عراق اشتباه کرده اند؛ اشتباهی که برای توجیه حمله و اشغال عراق مورد بهره برداری قرار گرفت.
سی آی ای، در این گزارش اشتباه خود و دیگر سازمان های اطلاعاتی آمریکا در تحلیل اوضاع عراق را مورد نقد قرار داده است. در این گزارش آمده که تحلیل ها در زمان جنگ عراق متکی به رفتارهای حکومت صدام حسین بوده است.
این گزارش که در ژانویه ۲۰۰۶ منتشر شده بود، به تازگی در اختیار عموم قرار گرفته است و ارزیابی اطلاعاتی آمریکا از سلاح های کشتار جمعی عراق را در ماه های پیش از حمله به این کشور نشان می دهد.
آمریکا و متحدانش در سال ۲۰۰۳ با تاکید بر برخورداری عراق از سلاح های کشتار جمعی، به این کشور حمله کردند.
بازرسی های طولانی و مفصل صورت گرفته پس از اشغال عراق نشان داد این کشور در زمان حمله فاقد چنین سلاح هایی بوده است.
بر اساس گزارش تازه منتشر شده، اشتباه سازمان های اطلاعاتی آمریکا در ارزیابی وضع سلاح های کشتار جمعی عراق ناشی از "نقطه ضعف های تحلیلی" بوده است.
به نوشته گزارش سازمان سی آی ای، تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا در بررسی وضع عراق، بیشتر به جای ارزیابی وضع این کشور، ذهنیت موجود در واشنگتن را در نظر داشته اند و به این نتیجه رسیدند که حکومت صدام حسین سلاح های کشتار جمعی در اختیار دارد.
این گزارش می افزایش یکی از علت های به اشتباه افتادن تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا، دروغگویی های حکومت صدام حسین بوده است.
این گزارش با متهم کردن سازمان های اطلاعاتی آمریکا به کوتاه بینی، می افزاید: "تحلیگران به اندازه کافی برای بررسی این فرضیه که عراقی ها رفتار خود را تغییر داده اند، وقت صرف نکردند."
گزارش سی آی ای می افزاید که عدم تلاش تحلیلگران برای نگاه کردن به اوضاع از منظر عراقی ها بیانگر یک شکست اصولی در فعالیت های اطلاعاتی آنهاست.
این سند روز چهارشنبه پس از شش سال در اختیار عموم قرار گرفت و به آرشیو امنیت ملی دانشگاه جورج واشنگتن تحویل داده شد.
بخش های مهمی از این گزارش برای جلوگیری از افشای اطلاعات سری سیاه شده است.

No comments: