November 19, 2008

وزارت امور خارجه آمریکا


خروج زود هنگام برخی از نیروهای آمریکایی از خاک عراق
تسريع در کاهش نيروها به خاطر بهبود وضعيت امنيتی امکان پذیر شده است

ديويد مک کيبیعضو هئیت تحريريه America.gov
واشنگتن- سخنگوی کاخ سفيد، دانا پرينو، که اعلام کرد تقريبا 3.500 سرباز آمريکايی حدود دو ماه، پيش از موعد مقرر به وطنشان بازمی گردند، گفت: پيشرفت چشمگير امنيتی در عراق به ارتش ايالات متحده اجازه خواهد داد سطح نيروها را سريع تر از انتظار کاهش دهد.

پرينو در 6 نوامبر به خبرنگاران گفت "نيروهای امنيتی عراقی روز به روز در توان و تعداد و شايستگی و اطمينان رشد می کنند، به خاطر اين پيشرفت های مستمر که با روندی مداوم ادامه داشته است خشونت رو به کاهش است."

در يک سخنرانی در 9 سپتامبر، پرزيدنت بوش اعلام کرد بنا به توصيه های سفير ايالات متحده رايان کراکر و ژنرال ارتش ايالات متحده ديويد پتراوس، فرمانده کل ارتش در عراق در آن زمان، ايالات متحده تصميم دارد سهمش در ائتلاف نيروهای چندمليتی شامل 18 کشور در عراق را از 15 تيپ رزمی به 14 کاهش دهد. تيپ سوم لشگر 101 هوابرد قرار بود در نوامبر 2008 بازگردد، و تيپ دوم لشگر به دنبالش در اوایل فوريه 2009. فقط يکی از دو واحد جايگزين خواهد شد، در حالی که تيپ سوم لشگر دهم کوهستان که پيشتر برای عراق در نظر گرفته شده بود در افغانستان مستقر خواهد شد.

به طور کلی، تقريبا 8.000 نيرو تا فوريه 2009 طبق سياستی که بوش آن را "بازگشت با موفقيت" ناميد عراق را ترک می کنند.

بر اساس برنامۀ جديد خروج نيروها، تيپ دوم در نوامبر – شش هفته پيش از موعد- به پايگاه کمپبل در کنتاکی بازخواهد گشت. اين واحد، اکنون در شمال غربی بغداد خدمت می کند، که به دنبال "افزايش ناگهانی" موفق در سال های 2008-2007 که سطح نيروها را به طور موقت از 15 تيپ رزمی به 20 تیپ افزايش داد، تجربۀ 50 درصد کاهش در عمليات خشونت آميز را کسب کرده است.

نيروهای اضافی – تقريبا 3.000 سرباز و تفنگدار دريايی - به عراقی ها کمک کردند کشورشان را از افراط گرايان پس بگيرند و صحنه را برای اصلاحات سياسی و پيشرفت مستمر در بازسازی و توسعۀ اقتصادی آماده کردند.
(ازاين تار نما دیدن نمایید Surge Puts Iraq Back on Track, Says Bush)
پترايس، که اخيرا از فرماندهی ائتلاف به فرماندهی مرکزی ارتش ايالات متحده ارتقا يافته است، طبق توصيه های ژنرال ارتش ايالات متحده ری اوديرنو، جانشين و قائم مقام پيشين فرمانده در عراق، که به سرپرستی "افزايش ناگهانی" کمک کرد، تصميم به تسريع خروج نيروها گرفت. آخرين تيپ های "افزايش ناگهانی" ژوئيه عراق را ترک کردند- کاهش 25 درصدی نيروهای ايالات متحده-.

سخنگوی پنتاگون جف مورل در 5 نوامبر به روزنامه نگاران گفت در اکتبر، نيروهای ائتلاف با کمترين "حوادث امنيتی" از ژانويه 2004 روبرو شدند، در حالی که تلفات جنگی ايالات متحده در طول ماه کمترين از زمان آغاز درگيری در سال 2003 بود. مورل گفت "اميدوار است که آنها بتوانند پيش از کريسمس به خانه بيايند."

اعلام اين خبر به دنبال انتقال مسئوليت های امنيتی از نيروهای ائتلاف به مقام های محلی در استان واسط در جنوب عراق رخ می دهد. اين انتقال در پی بازگشت استان هم جوار، بابل روی می دهد و واسط را به سيزدهمين استان از 18 استان عراق تبديل می کند که به کنترل کامل دولت عراق درمی آيد.

No comments: