December 21, 2007




کودکان عراقی 'بهای سنگینی می پردازند'
خشونت های عراق باعث زندگی مشقت بار برای کودکان این کشور شده است
آژانس کودکان سازمان ملل می گوید دو میلیون کودک در عراق با تهدیدهایی از جمله سوءتغذیه، بیماری، خشونت و کمبود امکانات آموزشی روبرو هستند.
براساس گزارش تازه یونیسف، صدها کودک در خشونت های سال 2007 کشته شدند و 1350 نفر نیز توسط مقامات بازداشت شدند.
ماهانه حدود 25 هزار کودک و خانواده هایشان مجبور به ترک خانه هایشان برای پناه گرفتن در سایر بخش های عراق شده اند.
اما یونیسف گفت که کاهش خشونت در ماه های اخیر در حال گشودن دریچه ای برای ورود کمک های بیشتر بین المللی است.
ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده آمریکا در عراق، پیشتر به بی بی سی گفت که شمار حملات خشونت بار در عراق به کمترین سطح طی دو سال و نیم رسیده است.
براساس ارقام تازه، حدود 536 عراقی در ماه جاری در خشونت ها جان باخته اند درحالی که شمار این نوع تلفات در دسامبر 2006 حدود 2300 نفر بود.
'بهای سنگین'
یونیسف در گزارش خود تحت عنوان "فرصت تنفس کم برای کودکان عراقی در سال 2007" گفت این کودکان همچنان بهای سنگینی به خاطر تلاطم در کشورشان می پردازند، و در سال جاری اوضاع بدتر شده است.
این گزارش گفت که به طور میانگین 25 هزار کودکان در ماه مجبور به ترک خانه هایشان شده اند که ناشی از فرار خانواده ها از خشونت یا ارعاب است. تا پایان سال، 75 هزار کودک مجبور به زندگی در اردوگاه ها یا پناهگاه های موقتی شده اند.
یونیسف گفت این اختلال، باعث مشقت شدید برای بسیاری از کودکان شده و امکان دسترسی آنها به آموزش و بهداشت را زایل کرده است.
بسیاری از 220 هزار کودک آواره شده که در سن دبستانی هستند در زمینه آموزش لطمه دیده اند. این درحالی است که در عراق 760 هزار کودک دبستانی از قبل سر کلاس حاضر نشده بودند. و تنها 28 درصد از جوانان 17 ساله در امتحانات نهایی شرکت کردند.
یونیسف گفت که کودکان در نواحی دورافتاده که دسترسی به آنها دشوار است، اغلب از مراقبت های بهداشتی محرومند و تنها 20 درصد آنها در خارج از بغداد در محل زندگی خود شبکه فاضلاب دارند. دسترسی به آب سالم نیز یک مشکل جدی است.
اما این آژانس گفت که در سال 2007 پیشرفت هایی حاصل شده است - بیش از 4 میلیون کودک در برابر فلج اطفال و سه میلیون علیه سرخک واکسینه شدند، و بیش از 500 هزار پناهنده داخلی نیز با کمک آژانس های امدادرسانی و جوامع محلی از کمک های پزشکی، آب سالم و سرپناه برخوردار شدند.
این گزارش همچنین گفت که کاهش خشونت ها همچنین فرصتی برای رساندن کمک های بیشتر و دست یافتن به تصویری روشن تر از آنچه مناقشه بر سر کودکان آورده است فراهم می کند.
راجر رایت، نماینده ویژه یونیسف در عراق، گفت: "کودکان عراقی بهایی بسیار سنگین می پردازند."
"هرچند ما تا جایی که توانسته ایم کمک فراهم می کنیم، یک دریچه تازه از فرصت ها درحال گشوده شدن است، که باید به ما امکان دهد با امکانات حمایتی گسترده تر و پایدارتر به آسیب پذیرترین گروه ها برسیم. باید همین حال دست به کار شویم."
آقای رایت تاکید کرد که در سرمایه گذاری بین المللی در عراق، کودکان باید در اولویت قرار گیرند زیرا آنها هستند که "بنیاد بهبود برای کشورشان را فراهم می کنند."

No comments: