December 22, 2007





هشدار گیتس در مورد بودجه جنگ پنتاگون

آقای گیتس گفت که پنتاگون برای عملیات خود به پول بیشتری نیاز دارد
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، اخطار داده است که خطر ته کشیدن بودجه عملیات نظامی در عراق و افغانستان، ارتش آمریکا را تهدید می کند.
وی گفت که بودجه تعیین شده برای این دو جنگ توسط کنگره ناکافی است و محدودیت های بودجه درحال تضعیف طرح های ارتش است.
کنگره آمریکا این هفته 70 میلیارد دلار را به عنوان هزینه مورد نیاز عملیات نظامی در عراق و افغانستان تصویب کرد که تنها نیمی از مبلغی بود که جورج بوش، رئیس جمهور، خواستار آن شده بود.
آقای گیتس همچنین گفت که به لطف اوضاع بهتر امنیتی در عراق، امکان خارج کردن برخی از نیروها طبق برنامه در سال آینده وجود دارد.
وی امکان خروج پنج تیپ رزمی از عراق تا ژوئیه آینده را مطرح کرد، به طوری که تخلیه نخستین یگان در ماه جاری آغاز شود.
با این حال او در جریان کنفرانسی خبری پیش از پایان سال گفت: "تامین بودجه جنگ به صورت نصفه نیمه باعث می شود فقط بتوانیم طرح های کوتاه مدت بچینیم و تصمیم های کوتاه مدت بگیریم."
وزیر دفاع آمریکا در ماه سپتامبر ابراز امیدواری کرده بود بتوان شمار نیروهای آمریکایی را تا پایان سال 2008 به 100 هزار کاهش داد.
هم اکنون حدود 160 هزار نیروی ارتش آمریکا در عراق خدمت می کنند.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا هنوز امیدوار است شمار نیروها تا پایان سال آینده به 100 هزار کاهش یابد، گفت از اینکه رقمی مشخص را در آن زمان به کار برده پشیمان است.
'امید به ادامه بهبود امنیت'
اما وی گفت انتظار دارد شاهد کاهش تعدادی از تیپ های رزمی باشد.
طرح اعلام شده فعلی آمریکا کاهش شمار تیپ ها از 20 به 15 تا اواسط سال آینده است، که حدود 130 هزار سرباز را در عراق به جا می گذارد.
استقرار حدود 30 هزار نیروی اضافی در ناحیه بغداد در سال جاری از عوامل کاهش خشونت ها در ماه های اخیر تلقی می شود.
آقای گیتس گفت بهبود وضعیت امنیتی بدان معنی است که ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده کل نیروهای آمریکایی در عراق، بتواند "تا ماه ژوئیه پنج تیم نخست را به خانه بازگرداند."
وی افزود: "اولین آنها در ماه جاری خارج می شود. امید من این است که شرایط در کارزار همچنان بهبود یابد."
آقای گیتس به خبرنگاران گفت که چالش یک سال آینده "حفظ دستاوردهایی است که حاصل کرده ایم."
مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه به بودجه 555 میلیارد دلاری دولت فدرال با 70 میلیارد دلار اضافه برای مخارج نظامی در عراق و افغانستان رای داد.
تصویب لایحه بودجه جنگ به نبردی طولانی که در آن دموکرات ها بدون موفقیت سعی کردند سیاست جورج بوش در مورد جنگ عراق را عوض کنند پایان داد.
لایحه بودجه پس از آن تصویب شد که گزارش تازه پنتاگون می گوید نیروهای آمریکایی طی سه ماه گذشته "پیشرفت قابل توجهی" در عراق داشته اند و امنیت این کشور بهبود یافته است.
اما آن گزارش که روز سه شنبه تحویل کنگره شد اخطار می داد که علیرغم این پیشرفت در جبهه امنیت، تحویل امور به عراقی ها با تاخیر مواجه است، زیرا نیروهای عراقی هنوز در زمینه آموزش و امور لژستیکی به ارتش آمریکا وابسته هستند.

No comments: