December 20, 2007



پرزيدنت بوش: ايران و برنامه هسته ايش همچنان موجب نگرانی عميق است

پرزیدنت جورج دبلیو بوش می گوید ایران و برنامه هسته ایش همچنان"موجب نگرانی عمیق" است. در سخنان روز ۱۱ دسامبر با جیورجیو ناپولیتانو رئیس جمهوری ایتالیا آقای بوش گفت: "ما براین باوریم که ایران دارای یک برنامه مخفی هسته ای نظامی بوده است. ایران باید در این باره به جهان توضیح بدهد که چرا چنان برنامه ای داشته است. ایران دارای این تعهد هست که به آژانس بین المللی انرژی اتمی توضیح بدهد که چرا آن برنامه را از دید آژانس مخفی نگاه داشته بود. ایران خطرناکست و چنانچه دانش غنی سازی اورانیوم را به دست آورد از این هم خطرناک تر خواهد شد".
آقای بوش پس از انتشار یک گزارش اطلاعاتی آمریکا سخن می گفت که در آن گفته شده است ایران روی یک برنامه جنگ افزار هسته ای مخفیانه کار می کرده اما در سال ۲۰۰۳ آنرا به حال تعلیق درآورده است.
بنا به گزارش ایران فعالانه برنامه غنی سازی اورانیوم را پیگیری می کند. از اورانیوم غنی شده می توان برای تولید انرژی و یا ساختن بمب هسته ای استفاده کرد.
در گزارش اطلاعاتی با عنوان" ارزیابی اطلاعات ملی" آمده است: متقاعد کردن رهبری ایران به دست برداشتن از تولید جنگ افزارهای هسته ای در نهایت دشوار خواهد بود، خاصه اگر به ارتباطی که ممکن است رهبری ایران میان تولید جنگ افزارهای هسته ای با امنیت ملی و هدفهای سیاست خارجی برقرار کرده و نیز به تلاش چشمگیر ایران از؛ دست کم دهه ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۳ ، در تولید چنان جنگ افزارهائی داشته است توجه کنیم".
شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران خواسته است غنی ساز ی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد. شورای امنیت سازمان ملل متحد در دو قطعنامه ایران را به خاطر خودداری از اجرای این خواست مورد مجازات قرار داده است.پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در حال گفتگو پیرامون سومین قطعنامه هستند.
پرزیدنت بوش می گوید:"جهان باید این را درک کند که ایران خطرناک بوده و ایران در صورتی که ما نتوانیم جلو دستیابی آن کشور به قابلیت غنی سازی اورانیوم را بگیریم خطرناک خواهد بود. ایران می تواند برنامه تولید جنگ افزارهای هسته ای را خاصه در جامعه ای غیر شفاف که جهان از آن اطلاعی ندارد از سر بگیرد".

No comments: