December 21, 2007




انفجار در پاکستان بیش از 50 نفر کشته بر جای گذاشت

نیروهای امنیتی می گویند فرد بمبگذار در میان نمازگزاران بود
مقام های پاکستانی می گویند بیش از 50 نفر در اثر وقوع یک انفجار انتحاری در نزدیکی شهر پیشاور در شمال غرب این کشور و در نزدیکی مرز افغانستان جان خود را از دست داده اند.
فرد بمبگذار، بمب همراه خود را در یک مسجد شلوغ که نمازگزاران در حال برگزاری مراسم عید قربان بودند، منفجر کرد.
حدود یکصد نفر نیز در اثر این انفجار مجروح شده اند.
انفجار امروز، جمعه 21 دسامبر (30 آذر) و زمانی که بیش از یکهزار تن در مراسم روز عید قربان در مصلای نزدیک خانه آفتاب احمد خان شيرپائو، وزیر کشور سابق پاکستان، اجتماع کرده بودند، رخ داد.
پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان این انفجار را محکوم کرده است.
محل انفجار در مجتمع محل سکونت آقای شيرپائو در روستایی در 40 کیلومتری پیشاور، مرکز ایالت سرحد شمالغرب، گزارش شده اما به وزیر کشور سابق آسیبی نرسیده است هرچند گفته می شود پسر او در این حادثه زخمی شده است.
بخش هایی از ایالت سرحد شمالغرب پاکستان، که در مجاورت افغانستان قرار دارد، از جمله مراکز حضور و فعالیت گروه های تندرو اسلامگرا از جمله وابستگان به شبکه القاعده محسوب می شود.
پس از حمله نیروهای امنیتی به تندروهای مستقر در مسجد سرخ شهر اسلام آباد در ماه ژوئیه سال جاری، این ایالت شاهد شدت گرفتن عملیات گروه های تندرو بوده است.
خشونت هایی که پس از واقعه مسجد سرخ در پاکستان روی داده تا کنون بیش از هشتصد کشته برجای گذاشته است.
همچنین، انتخابات پارلمانی پاکستان در ماه آینده میلادی برگزار می شود و بروز خشونت در جریان مبارزات انتخاباتی در این کشور امری غیرعادی نیست.
دومین سوء قصد
این دومین مورد از سوء قصد به جان آفتاب احمد خان شيرپائو در خلال هشت ماه اخیر است.در ماه آوریل سال جاری، هنگام حضور آقای شیرپائو در یک گردهمایی سیاسی در یکی از شهرهای ایالت سرحد شمالغرب بمبی منفجر شد که به وی آسیب مختصری رساند اما بیش از بیست تن از حاضران در این گردهمایی را کشت.
شيرپائو در سال جاری هدف دو سوء قصد بوده است
آفتاب احمد خان شیرپائو، که زمانی از اعضای فعال حزب مردم پاکستان به رهبری بی نظیر بوتو محسوب می شد، پس از کودتای سال 1999 ژنرال پرویز مشرف و ایراد اتهام فساد مالی، برای مدتی در خارج از پاکستان به سر برد.
وی ظاهرا پس از توافقی با ژنرال مشرف، برای شرکت در انتخابات پارلمانی سال 2002 به پاکستان بازگشت و به مجمع ملی این کشور راه یافت.
آقای شیرپائو با ابراز مخالفت با رهبری خانم بوتو به تشکیل یک گروه انشعابی از حزب مردم مبادرت کرد و رهبری آن را در دست گرفت و با حمایت از ژنرال مشرف، توانست در مقام وزیر آب و برق و سپس وزیر کشور به کابینه او راه یابد.
وی تا خاتمه دوره قانونگذاری مجمع ملی در ماه گذشته و تشکیل دولت موقت برای برگزاری انتخابات جدید، سمت وزارت کشور پاکستان را برعهده داشت و نامزدی خود را نیز در انتخابات پارلمانی ماه ژانویه اعلام داشته است.
در مقام وزارت کشور، آفتاب احمد خان شیرپائو مسئولیت حفظ امنیت داخلی پاکستان و مقابله با شورشیان مخالف دولت به خصوص تندروهای اسلامگرا را برعهده داشته است.
هنوز هیچ گروهی مسئولیت بمب گذاری انتحاری روز جمعه را، که احتمالا با هدف ترور آقای شیرپائو به اجرا گذاشته شده، بر عهده نگرفته و انگیزه این حمله معلوم نیست.

No comments: