December 16, 2007




کنترل بصره به عراق واگذار شد

سربازان عراقی در بصره از این پس موظف به کنترل شورشی ها هستند
چهار سال و نیم بعد از اشغال عراق، سربازان بریتانیایی کنترل استان بصره در جنوب این کشور را به مقامات عراقی واگذار کردند.
واگذاری کنترل بصره، مرحله مهمی از عملیات خروج سربازان بریتانیایی از جنوب عراق به شمار می‌رود.
ژنرال گراهام بینز که در سال 2003 رهبری نیروهای بریتانیایی در هنگام ورود به بصره را بر عهده داشت، گفت این شهر "به تدریج درحال بازیافتن توان خود است."
موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق هم این روز را "تاریخی " خواند و آن را نشانه "پیروزی مردم عراق" دانست.
برای رسمی ساختن انتقال، نمایندگان بریتانیایی و عراقی تفاهم نامه ای را امضاء کردند.
آقای الربیعی از نیروهای بریتانیایی بخطر نقشی که در حفاظت از شهر دربرابر حملات شورشیان، آموزش نیروهای عراقی و احیاء اقتصاد این شهر ایفا کردند، تشکر کرد.
او در مراسمی که در آن دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا نیز حضور داشت، "از خود گذشتگی" مردم بصره را ستود.
نقش حمایتی
سه ماه پیش، نیروهای نظامی بریتانیایی شهر بصره را ترک کردند و در پایگاه هوایی شهر مستقر شدند.
اکنون سربازان عراقی مسئولیت مهار شورشیان در منطقه را به عهده دارند.
اندرو نورث، خبرنگار بی بی سی می‌گوید طرح اصلی این است که سربازان بریتانیایی نقش پشتیبانی را ایفا کنند.
به گفته او سربازان بریتانیایی تنها در صورتی وارد درگیری می‌شوند که یا خود هدف حمله قرار گیرند و یا فرماندهان عراقی از آنان طلب کمک کنند.
4500 سرباز بریتانیایی که هنوز در عراق حضور دارند بر آموزش نیروهای عراقی متمرکز خواهند شد و از بهار سال آینده، تعداد نیروهای بریتانیایی به 2500 نفر کاهش پیدا خواهد کرد.
سربازان بریتانیایی پایگاه خود در بصره را ماه سپتامبر ترک کردند
خبرنگار بی بی سی می‌گوید به رغم پرسش‌ها درباره‌ی نیروهای امنیتی عراقی، به ويژه پلیس، فرماندهان بریتانیایی باور دارند که بهترین راه این است که نیروهای عراقی خود مسئولیت مهار منطقه را به دوش بگیرند.
بصره، نهمین استان از هجده استان عراق است که مسئولیت امنیت آن به مقامات عراقی بازگردانده می‌شود. این استان، چهارمین استان پس ازاستان‌های مثنا، نجف و ذی قر است که نیروهای بریتانیایی امنیت آن را به نیروهای عراقی تحویل می‌دهند.
در نظرسنجی که برنامه نیوز نایت بی بی سی از هزار ساکن بصره انجام داد، بیش از هشتاد و پنج درصد اهالی این شهر باورداشتند که حضور سربازان بریتانیایی از سال دوهزار و سه در این استان عراق، تأثیر منفی داشته است.
هم‌چنین، دو سوم افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند گفته‌اند که تحویل مسئولیت امنیت به مقامات عراقی، وضعیت امنیتی این استان را بهتر خواهد کرد.
پیشتر، مایک شیرر، ژنرال بریتانیایی گفته بود "من کاملاً اطمینان دارم ... که نیروهای امنیتی عراقی در بصره آماده پذیرفتن مسئولیت تأمین امنیت در خیابان‌های خود هستند".

No comments: