May 30, 2007



هشدار هشت کشور صنعتی به ایران

وزیران امور خارجه هشت کشور صنعتی در آستانه اجلاس سران این گروه هشت در شهر پوتسدام آلمان گردهم آمده اند
وزرای خارجه هشت کشور صنعتی جهان در بیانیه ای هشدار داده اند که اگر ایران به نادیده گرفتن خواست شورای امنیت سازمان ملل ادامه دهد، از اقدامات 'متناسب بعدی' که در قطعنامه ۱۷۴۷ درنظر گرفته شده، حمایت می کنند.
مهمترین خواست قطعنامه های مصوب شورای امنیت و کشورهای درگیر در مناقشه هسته ای ایران، تعلیق فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم در ایران است؛ مسئله ای که همزمان با بیانیه گروه هشت یک بار دیگر از سوی سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی رد شده است.
آقای لاریجانی که روز چهارشنبه نهم خرداد (سی ام ماه مه) برای دور جدید مذاکره با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، راهی اسپانیا شد، پیش از سفر خود اعلام کرد که تعلیق را روش معقولی نمی داند و در پاسخ به اینکه آیا کشورش این خواسته را می پذیرد، تاکید کرد "این را هم قبلا اعلام کرده ایم: خیر!"
وزیران امور خارجه هشت کشور صنعتی (آلمان، آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، ژاپن، فرانسه و کانادا) در آستانه اجلاس سران این گروه هشت در شهر پوتسدام آلمان گردهم آمده اند و در بیانیه خود از اینکه بنا به گزارش دبیرکل آژانس ایران فعالیت های خود را گسترش داده، "عمیقا ابراز تأسف کرده اند."
کشورهای غربی در مورد صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران ابراز تردید کرده اند، اما مقام های ایرانی تأکید دارند که فعالیت هایشان زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد.
آمریکا به دنبال آن است که نگذارد حرف های نو در حل مساله هسته ای ایران مطرح شود و متاسفانه به دنبال یک بایکوت بین المللی است تا نگذارد ایده ها و حرف های کشورهای قدرتمند دیگر شنیده شود

تلاش های دو طرف برای رفع اختلاف و یافتن راه حلی مبتنی بر گفتگو تا کنون نتیجه بخش نبوده است. با این همه آقای لاریجانی در آستانه دور دیگر مذاکراتش با آقای سولانا گفته "آماده ایم بدون هیچگونه پیش شرطی برای رفع نگرانی های طرف مقابل - اگر این نگرانی ها درست باشد - اقدام کنیم."
دور قبلی مذاکرات خاویر سولانا و آقای لاریجانی روز 25 ماه آوریل در آنکارا، پایتخت ترکیه، صورت گرفت.
دور جدید مذاکرات در حالی برگزار می شود که مهلت شورای امنیت به ایران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم و برآوردن سایر خواست های شورا به پایان رسیده و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارشی، سرپیچی جمهوری اسلامی از اجرای قطعنامه شماره 1747 شورای امنیت را تایید کرده است.
ایران آمریکا را به مانع تراشی برای حل مناقشه هسته ای ایران متهم می کند. روز چهارشنبه علی لاریجانی به خبرنگاران گفت "آمریکا به دنبال آن است که نگذارد حرف های نو در حل مساله هسته ای ایران مطرح شود و متاسفانه به دنبال یک بایکوت بین المللی است تا نگذارد ایده ها و حرف های کشورهای قدرتمند دیگر شنیده شود."

No comments: