January 29, 2007



غنا به ریاست اتحادیه آفریقا انتخاب شد
---------------------------------------------------
بان کی مون از تمامی گروههای شورشی خواسته است با سودان صلح کنند
رهبران کشورهای عضو اتحادیه آفریقا با درخواست سودان برای گرفتن پست ریاست دوره ای اتحادیه آفریقا مخالفت کرده و کشور غنا را به ریاست دوره ای این اتحادیه انتخاب کرده اند.
قبل از این تصمیم، بان کی مون دبيرکل سازمان ملل متحد در سخنانی در اجلاس سالانه رهبران و مقامات ارشد پنجاه و سه کشورعضو اتحاديه آفريقا، در اتیوپی از اين اتحاديه خواسته بود تا به تشکيل و اعزام فوری واحدهايی مشترک از صلحبانان اتحاديه و سازمان ملل به سودان مبادرت کند.
وی گفت که چنين اقدامی برای خاتمه دادن به شرايط دردناک ساکنان منطقه دارفور ضرورت دارد.
دبيرکل سازمان ملل همچنين از گروه های شورشی دارفور که تا کنون با دولت سودان به توافق آتش بس نرسيده اند خواست تا هرچه سريعتر در اين زمينه اقدام کنند.
جلسه افتتاحيه اجلاس سران کشورهای عضو اتحاديه آفريقا در حالی گشايش يافته بود که موضوع رياست دوره ای سودان بر اين اتحاديه باعث اختلاف نظر در ميان اعضا شده بود. ولی اکنون با انتخاب غنا برای ریاست دوره ای این اختلافات فیصله می یابد.
سال گذشته اجلاس سران اتحاديه در خارطوم، پايتخت سودان، برگزار شد اما به دليل عدم توافق اعضا در باره رياست سودان، اين کشور تصميم گرفت نوبت خود را موقتا به کنگو برازاويل واگذار کند و تصدی رياست سازمان را يک سال به تعويق اندازد.
علت اختلاف نظر در مورد رياست سودان بر اتحاديه انتقادهايی بود که از وضعيت حقوق بشر در اين کشور به خصوص در جريان جنگ داخلی دارفور به عمل می آمد و مخالفان رياست دوره ای سودان می گفتند که چنين انتخابی می تواند به شهرت اتحاديه آفريقا لطمه بزند و همچنين موانعی در راه اقدامات اين اتحاديه برای استقرار صلح در منطقه آشوب زده دارفور ايجاد کند.

No comments: