January 30, 2007



روسيه تشکيل 'اوپک گازی' را رد کرد

روسيه بيشترين ميزان ذخاير گاز در جهان را داراست و ايران از اين لحاظ در مقام دوم قرار داد
دو روز پس از آنکه رهبر ايران به روسيه پيشنهاد تشکيل سازمانی مربوط به همکاريهای گازی، همچون سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را داد، مشاور رئيس جمهور روسيه احتمال تشکيل چنين سازمانی را قوياً رد کرد.
روسيه بيشترين ميزان ذخاير گاز در جهان را داراست و ايران از اين لحاظ در مقام دوم قرار داد.
آيت الله خامنه ای رهبر ايران در ديدار رئيس شورای امنيت فدرال روسيه با وی به اشاره به وجود نيمی از ذخاير گاز جهان در دو کشور روسيه و ايران گفته بوده که دو کشور با کمک يکديگر می‌ توانند بنای سازمانی همچون اوپک را در زمينه گاز بگذارند اما سرگئی ياسترژمبسکی، مشاور رئيس جمهور روسيه در امور اروپا می گويد طرح تشکيل سازمانی همچون اوپک برای گاز با مشارکت روسيه، "بازی مورد علاقه رسانه های غربی است که در روسيه به دنبال شر می گردند".
به گفته وی، هر چه در زمينه مشارکت روسيه در طرح "اوپک گاز" گفته شود، به "بازی" رسانه ها مربوط می شود.
موضوع تشکيل سازمانی همچون اوپک در زمينه گاز با شرکت روسيه همواره مورد نگرانی غرب بوده و اين نگرانی بويژه از چند هفته پيش که شرکت گازپروم روسيه با شرکت گاز الجزاير (سوناطراک) قرارداد همکاری منعقد کرد شدت يافت.
اما روسيه و برخی ديگر صادرکنندگان گاز در جهان معمولاً خبرهای مربوط به تشکيل سازمانی همچون اوپک را در زمينه گاز تکذيب کرده و استدلال کرده اند که با توجه به طولانی مدت بودن قراردادهايی که تاکنون برای فروش گاز به ديگر کشورها بسته اند امکان تشکيل سازمانی که به تعيين نرخ گاز را تحت کنترل خود درآورد وجود ندارد.

No comments: