December 7, 2006



سفر نخست وزير فلسطينی به تهران

مراسم استقبال رسمی از اسماعيل هنيه با حضور پرويز داوودی، معاون اول رئيس جمهور ايران برگزار شد
اسماعيل هنيه، نخست وزير دولت خودگردان فلسطينی وارد تهران شده است تا با مقامات ايرانی ديدار و گفتگو کند.
وی در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال محمدرضا باقری، معاون وزير امورخارجه ايران قرار گرفت و در نهاد رياست جمهوری ايران نيز مراسم استقبال رسمی با حضور پرويز داوودی، معاون اول رئيس جمهور برای وی برگزار شد.
اين نخستين سفر اسماعيل هنيه به خارج از اراضی فلسطينی به عنوان نخست وزير است.
آن گونه که منابع رسمی ايرانی اعلام کرده اند، اسماعيل هنيه قرار است تا يکشنبه در تهران بماند و در اين مدت با رهبر، رئيس جمهور، رئيس مجلس، رئيس مجمع تشخيص مصلحت و وزير امور خارجه ايران ديدار کند.
وی همچنين قرار است عصر يكشنبه پيش از ترک تهران در دانشگاه تهران سخنرانی كند.
اسماعيل هنيه به جنبش اسلامگرای حماس تعلق دارد که مورد حمايت ايران است.
پس از آنکه با پيروزی حماس در انتخابات سرزمينهای فلسطينی، اين حزب قدرت را در تشکيلات خودگردان به دست گرفت، دولتهای غربی به اين دليل که حماس حاضر نيست مشروعيت دولت اسرائيل را به رسميت بشناسد، کمک خود را به اين تشکيلات قطع کردند و اين امر به افزايش بحران در سرزمينهای فلسطينی انجاميد.
از هنگام قطع اين کمکها، دولت ايران به يکی از کمک کنندگان اصلی به تشکيلات خودگردان تبديل شده و برخی ديگر از دولتهای عربی نيز بر کمک مالی خود به اين تشکيلات افزوده اند.
سه هفته پيش از سفر اسماعيل هنيه به تهران، دولت ايتاليا با همراهی دولتهای فرانسه و اسپانيا طرحی برای حل بحران فلسطين عرضه کردند که بنابر آن، حماس بايد افرادی از ديگر گروههای فلسطينی را وارد دولت خودگردان کند و دولت وحدت ملی تشکيل دهد تا بدين ترتيب ديگر نيازی به اين نباشد که حماس موجوديت اسرائيل را به رسميت بشناسد.
يک روز پس از مطرح شدن اين پيشنهاد، رئيس جمهور ايران پيامی کتبی برای رومانو پرودی نخست وزير ايتاليا فرستاد که و در آن برای همکاری با دولت ايتاليا در تلاش برای برقراری صلح در خاورميانه اعلام آمادگی کرد.
هرچند دولت ايران هيچگاه به طرح سه دولت اروپايی برای حل بحران در سرزمينهای فلسطينی واکنش رسمی نشان نداده، برخی تحليلگران نامه محمود احمدی نژاد به رومانو پرودی را به منزله استقبال ايران از اين طرح قلمداد می کنند.


No comments: