October 30, 2006


لیزر هوابرد برای انجام پرواز آزمایشی آماده می شود
آژانس سیستم های پدافند موشکی آمریکا قصد دارد هواپیمای جدید شرکت بوئینگ موسوم به "لیزر هوابرد" یا ABL را که از قابلیت تخریب موشک های دشمن برخوردار است و در فیلم "جنگ ستارگان" مورد استفاده قرار گرفته، آزمایش کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسمی که در ساختمان سیستم های پدافند هوایی شرکت بوئینگ برگزار شد، این آژانس برای آزمایش سیستم های کم توان روی هواپیمای ABL که نمونه ای اصلاح شده از بوئینگ "اف 400 – 747" است، اعلام آمادگی کرد.
ژنرال "هنری اوبرینگ" مدیر آژانس پدافند موشکی آمریکا در این خصوص گفت: در صورت مقایسه این هواپیمای لیزری با هواپیمای مورد استفاده در فیلم "جنگ ستارگان" پذیرای هرگونه انتقادی هستیم.
بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، سیستم تسلیحات لیزری طوری طراحی شده که قادر به شناسایی، تعقیب و از بین بردن موشک های بالستیک حین پرواز است.
در سیستم این هواپیما دو لیزر روشن کننده حالت جامد و یک لیزر با انرژی بالا تعبیه شده به نحوی که موشک های بالستیک دشمن را به دفعات هدف قرار می دهد. لیزر روشن کننده تعقیبی نخست هدف را تعقیب می کند و لیزر برج مراقبت ناهماهنگی های جوی را اندازه گیری کرده و لیزر شیمیایی با انرژی بالا نیز به هدف مورد نظر برخورد می کند.
در آزمایش زمینی این هواپیما شلیک نورافکن ها به سمت ABL بازمی گشت و لیزر جانشین با انرژی بالا را به شلیک به سمت هدف شبیه سازی شده ترغیب می ساخت.

No comments: