October 16, 2006



کاتساو در گشايش پارلمان اسرائيل شرکت نکرد
موشه کاتساو در ارتباط با اتهامات متعدد از جمله تجاوز جنسی مواجه است
موشه کاتساو، رييس جمهوری اسرائيل که با امکان پيگرد قضايی به اتهام تجاوز جنسی مواجه شده از شرکت در مراسم رسمی گشايش پارلمان آن کشور خودداری ورزيده است.
قرار بود روز دوشنبه، 16 اکتبر، رييس جمهوری اسرائيل مطابق معمول در مراسم افتتاح دوره جديد کنست - پارلمان اين کشور - شرکت کند اما وی در اشاره ای غير مستقيم به بيانيه اخير پليس اين کشور، اعلام داشته است که با توجه به شرايط کنونی تصميم گرفته دعوت به شرکت در اين مراسم را نپذيرد.
روز يکشنبه، پليس اسرائيل اعلام داشت که بر اين باور است که شواهد کافی را برای ايراد اتهامات تجاوز جنسی و شنود غيرقانونی عليه رييس جمهوری به دست آورده است.
برادر رييس جمهوری اسرائيل گفته است که موشه کتساو به منظور حفظ حرمت پارلمان تصميم گرفته است در مراسم گشايش شرکت نکند اما همچنان ادعاهايی را که عليه وی مطرح شده رد می کند.
انتظار می رود گزارش پليس اسرائيل، که از چند هفته قبل سرگرم تحقيق درباره ادعاهای تجاوز جنسی و ساير تخلفات عليه آقای کاتساو بوده ، در اختيار مناخيم مازوز، دادستان کل اين کشور قرار گيرد.
تصميم نهايی در مورد ايراد رسمی اتهام عليه آقای کاتساو را دادستان کل اسرائيل اتخاذ خواهد کرد.
تصميم گيری در مورد تعقيب قانونی کاتساو بر عهده مناخيم مزوز استبرخی از نمايندگان پارلمان گفته بودند که در صورت حضور آقای کتساو در مراسم افتتاح کنست از شرکت در اين مراسم خودداری خواهند کرد.
همچنين، در خلال روز دوشنبه، در حاليکه تعدادی از روزنامه های اسرائيل رييس جمهوری را هدف انتقادهای تند قرار داده بودند، تعداد رو به افزايشی از نمايندگان پارلمان خواستار کناره گيری وی شدند.
يولی تامير، وزير آموزش و پرورش اسرائيل نيز در مصاحبه با بی بی سی ابراز اميدواری کرده است که آقای کاتساو از اتهامات وارده مبرا دانسته شود.
وی در عين حال تاکيد داشته که تا زمانی که رييس جمهوری با تحقيقات جنايی و امکان محاکمه قضايی مواجه است نمی تواند وظايف خود را به خوبی ايفا کند.
موشه کاتساو، که زاده شهر يزد در ايران است و در دوره کودکی همراه والدين خود به اسرائيل مهاجرت کرده، در مقام عمدتا تشريفاتی رياست جمهوری اسرائيل از مصونيت قضايی برخوردار است و ايراد اتهام به خودی خود منجر به تعقيب قانونی وی نمی شود.
در عين حال، بر اساس قوانين اسرائيل، پارلمان اين کشور در صورت تشخيص عدم صلاحيت رييس جمهوری، حق دارد وی را استيضاح و از کار برکنار کند.
آقای کاتساو اين ادعا را که او دو کارمند زن را واداشته با او آميزش جنسی داشته باشند در کنار ساير اتهامات رد کرد است.
به گفته خبرنگار بی بی سی در بيت المقدس، انتشار بيانيه پليس در مورد تخلفات رييس جمهوری باعث خشم و همچنين شرمساری بسياری از مردم اسرائيل شده است.
اين اتهامات در پی يک رشته رسوايی های مالی و اخلاقی مرتبط با مقامات ارشد اين کشور مطرح می شود که باعث کاستن از اعتماد مردم به سياستمداران شده است.
موشه کاتساو 61 سال دارد و دارای پنج فرزند است.
او در اواخر دهه 1980 وزير راه و ترابری بود و در سال 1996 به عنوان وزير امور جهانگردی و معاون نخست وزير در کابينه ائتلافی عضويت داشت.

No comments: