October 26, 2006



بوش اجازه بنای حصار مکزيک را صادر کرد

مهاجرت از جمله موضوعات مهم در رقابتهای انتخابات ميان دوره ای است
جورج بوش، رييس جمهور آمريکا، اجازه بنای بيش از يک هزار کيلومتر حصاری جديد در مرز ميان اين کشور با مکزيک را صادر کرده است.
طرفداران اين طرح می گويند اين حصار مانع از مهاجرت های غيرقانونی به آمريکا می شود. مهاجرت غيرقانونی از مرز مکزيک به داخل آمريکا از موضوعات اصلی رقابت های انتخاباتی ميان دوره ای در ماه نوامبر است.
اما مقامات مکزيکی با احداث اين حصار مخالفت کرده اند و "ويسنته فاکس"، رييس جمهور فعلی مکزيک اين طرح را "خجالت آور" و مشابه ديوار برلين توصيف کرده است.
گفته می شود که ده ميليون مکزيکی در آمريکا زندگی می کنند که 4 ميليون از آنها مهاجران غيرقانونی هستند.
سال گذشته حدود يک ميليون و صد هزار مهاجر غيرقانونی در حال عبور از مرز آمريکا در ايالت تگزاس، نيومکزيکو، آريزونا و کاليفرنيا دستگير شدند.
نيک مايلز، گزارشگر بی بی سی در واشنگتن، می گويد با اين که شمار معدودی از نمايندگان کنگره آمريکا اقدام برای کاهش مهاجران غيرقانونی را زير سوال برده اند، بسياری به موثر بودن اين حصار ترديد دارند.
آقای بوش بر اين باور است که تدابير شديدتر امنيتی در مرزهای اين کشور بايد همراه با کمک به قانونی کردن وضعيت مهاجران غيرقانونی کنونی در آمريکا، به اجرا درآيد.
دولت مکزيک گفته است که بنای اين حصار را از طريق سازمان ملل متحد به چالش خواهد گرفت و روز چهارشنبه (25 اکتبر) اعلاميه ای را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه داد که از سوی 27 کشور ديگر آمريکای لاتين و کارائيب به امضا رسيده است.

No comments: