September 10, 2006



آمادگی محمود عباس برای ملاقات با اهود اولمرت

آقای بلر گفت که ثبات خاور ميانه برای سایر نقاط جهان از جمله بريتانيا اهميت اساسی دارد.
محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، گفته است که برای ملاقات بلاشرط با اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، آماده است.
وی اين اظهارات را پس از ديدار با تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، در روز يکشنبه (10 سپتامبر) در کرانه باختری رود اردن بيان کرده است.
ولی یک سخنگوی حماس که در حال حاضر رهبری دولت فلسطینیان را به عهده دارد گفت حماس به آنچه که آنرا تحمیل و شروط خارجی خواند پاسخ نخواهد داد.
پيشتر، اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، نيز در جريان گفتگو با تونی بلر اعلام کرده بود که آماده مذاکره با محمود عباس است و اين که اين ديدار مشروط به آزادی سرجوخه اسرائيلی که در غزه به گروگان گرفته شده، نيست.
ديدار محمود عباس و تونی بلر در رام الله در دومين روز از سفر نخست وزير بريتانيا به خاورميانه و پس از ملاقات با اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، در بيت المقدس انجام گرفته است.
آقای بلر در جريان سفر به رام الله تاکيد کرد که تشکيل يک دولت آشتی ملی توسط فلسطينيان که جامعه بين المللی بتواند با آن وارد گفتگو شود، اهميت زيادی دارد.
دولت های غربی، دولت حماس را که در ماه ژانويه سال جاری ميلادی در انتخابات فلسطينيان قدرت را به دست گرفت، تحريم کرده اند. دولت های غربی حماس را يک گروه تروريستی قلمداد می کنند.
گزارشگران می گويند اين اولين باری است که نخست وزير بريتانيا گفته است که يک دولت فراگير فلسطينی که شامل گروه حماس نيز می شود، می تواند مورد قبول دولت های غربی قرار بگيرد.
گروگانگيری سربازان اسرائيلی توسط پيکارجويان فلسطينی و حزب الله لبنان منجر به دور تازه ای از حملات نظامی اسرائيل به نوار غزه و از سوی ديگر شروع جنگی خونين در لبنان شد.
آقای بلر پيش از سفر به رام الله گفته بود که داشتن نگرشی منفی در اين شرايط آسان است اما حسن نيت و رهبری مناسب می تواند باعث پيشبرد روند صلح در منطقه خاورميانه شود.
نخست وزير بريتانيا در اين سفر با اعضای دولت حماس، که مورد تحريم اين کشور و ديگر کشورهای غربی است، ملاقات نکرده است.
اسماعيل هنيه، نخست وزير دولت خودگردان فلسطینیان، آقای بلر را متهم کرده که سياست های يک جانبه را در خاورميانه دنبال می کند.
گزارشگر بی بی سی در کرانه باختری رود اردن می گويد که تنفر فلسطينيان از آقای بلر و انزجار آنها از آنچه نقش بريتانيا در خونريزی های عراق و لبنان می دانند، قابل توصيف نيست.
آقای اولمرت آخرين بار در ماه ژوئن در کشور اردن با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی، ديدار کرد.
سرجوخه گيلاد شاليط بلافاصله پس از آن ديدار در يک عمليات فرامرزی از غزه توسط پيکارجويان فلسطينی اسير شد.
از آن زمان تاکنون بيش از 200 فلسطينی در حملات اسرائيل به غزه کشته شده اند و مرزهای اين منطقه تقريبا به طور کامل مسدود بوده است.

No comments: