September 27, 2006


محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت اعتراض به 'بخشودگی' يکی از حمله کنندگان به سفارت ايران

محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران به آنچه بخشودگی زودهنگام يکی از حمله کنندگان به سفارت ايران در لندن خوانده اعتراض کرده است.
فردی که آقای حسينی از بخشودگی زودهنگام او سخن گفته، فوزی بداوی نژاد نام دارد که 26 سال پيش به دنبال حمله مسلحانه به سفارت ايران در لندن و گروگانگيری کارکنان آن بازداشت و به حبس ابد محکوم شد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ايران در حالی از بخشودگی اين فرد و آزادی وی از زندان سخن می گويد که منابعی در وزارت کشور بريتانيا به بخش فارسی بی بی سی گفته اند که فوزی بداوی نژاد همچنان در زندان به سر می برد.
با اين حال وزارت کشور بريتانيا اينکه فوزی بداوی نژاد بخشوده و آزاد شود را تأييد يا تکذيب نکرده است.
فوزی بداوی نژاد در سی ام آوريل 1980 (يازدهم ارديبهشت 1359) همراه با پنج نفر ديگر که به يکی از گروههای سياسی عرب خواهان جدايی خوزستان از ايران تعلق داشتند به سفارتخانه ايران در لندن حمله کردند و 26 نفر را به گروگان گرفتند.
گروگانگيران خواهان آزادی 91 تن از فعالان گروه خود شدند که در آن زمان، به گفته آنها، در ايران در زندان به سر می بردند اما اين خواسته برآورده نشد.
طی شش روزی که گروگانگيری به طول انجاميد، پنج نفر از گروگانها آزاد شدند اما يکی از آنها به نام عباس لواسانی که رايزن مطبوعاتی سفارت بود به دست گروگانگيران به قتل رسيد.
گروگانگيری سرانجام با مداخله نيروهای ويژه ضدضربت بريتانيا (اس ای اس) پايان يافت که طی آن تنها کسی که از ميان حمله کنندگان جان سالم به در برد، فوزی بداوی نژاد بود.
تحقيقات بعدی در مورد حمله به سفارت ايران نشان داد که حمله کنندگان در عراق آموزش ديده و با هماهنگی و پشتيبانی حکومت صدام حسين در عراق به اين حمله دست زده بودند؛ کمتر از چهارماه پس از اين حمله، جنگ هشت ساله ميان ايران و عراق آغاز شد.
احتمال بخشودگی يکی از عاملان حمله به سفارت ايران در لندن در شرايطی مطرح می شود که مناطق عرب نشين استان خوزستان ايران پس از 25 سال بار ديگر دوره ای از نا آرامی قومی را پشت سر گذاشته است.
مقامات حکومت ايران بارها دولت بريتانيا را متهم به دامن زدن به نا آرامی قومی در خوزستان کرده اند و می گويند افرادی که در ارتباط با اين نا آراميها بازداشت شده اند اعتراف کرده اند که در مناطق تحت نظارت نظاميان بريتانيايی در جنوب عراق آموزش ديده اند.
دولت بريتانيا همواره اين ادعا را رد کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه ايران بار ديگر با مطرح کردن اتهام دخالت بريتانيا در نا آراميهای قومی خوزستان گفته که بخشودگی يکی از حمله کنندگان به سفارت ايران "چراغ سبز انگليس به تروريستهاست".

No comments: