September 26, 2006



درخواست بشار اسد برای صلح با اسراييل
به رغم سخنان شديد ‌اللحن بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، پس از اعلام آتش بس بين اسراييل و لبنان، که منجر به لغو ديدار برنامه ‌ريزی شده وزير امور خارجه آلمان از دمشق شد، در روزهای اخير رهبران سوريه پيام‌های به نسبت مصالحه‌جويانه ‌ای به آمريکا و اسراييل ارسال می ‌کنند.
وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه شنبه گذشته در نيويورک تاکيد کرد که جنگ ۳۴ روزه لبنان فرصت اندکی برای استقرار صلح در خاورميانه پديد آورده است. وی از طرف ‌های درگير در بحران خاورميانه خواست که اين فرصت را از دست ندهند.
بشار اسد رئيس جمهور سوريه نيز در گفتگو با مجله آلمانی اشپيگل، ضمن فاصله گرفتن از موضع محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران، مبنی بر 'حذف اسراييل از نقشه خاورميانه' بار ديگر آمادگی کشورش را برای صلح با اسراييل در مقابل باز پس گيری بلندی ‌های جولان اعلام کرده است.
گفتگوی آقای اسد با اشپيگل گر چه طبق معمول، همراه با طرح انتقادهايی از سياست آمريکا در خاورميانه است، اما در مجموع از نرم شدن لحن وی در برابر آمريکا و اسراييل حکايت دارد.
بشار اسد علاقه ‌ای به پيوستن به روند صلح بدون کسب امتيازات پرسود ندارد، از همين رو، نرمش کنونی او در صورتی نتيجه خواهد داد که آمريکا و اسراييل حاضر به نرمش متقابل در برابر وی باشند

به نظر می ‌رسد آقای اسد با وجود آنکه حزب ‌الله را طرف پيروز جنگ در لبنان اعلام کرده، اما تحولات پس از جنگ را چندان به نفع خود نمی‌ داند و تلاش می‌ کند تا با تلاش ‌هايی که به منظور از سر گيری روند صلح در خاورميانه در جريان است، به نحوی همراه شود.
ظاهرا، برخی از سران عرب از جمله فواد سينيوره، نخست وزير لبنان، و ملک عبدالله، پادشاه عربستان، شرايط پس از جنگ لبنان را شبيه شرايط پس از جنگ رمضان سال ۱۹۷۳ ميلادی بين مصر و اسراييل می ‌دانند، که راه را برای امضای پيمان صلح بين مصر و اسراييل باز کرد.

No comments: