September 14, 2006


روسیه می تواند به تحریمها علیه ایران ملحق شود
روزنامه روزسي ورمیا نووستی روز چهار شنبه در تحليلي به قلم پطر اسکندروف به بررسي شرايط كنوني مسئله اتمي ايران و مواضع روسيه در قبال آن پرداخته است. به گزارش فردا، متن اين يادداشت يه شرح زير است:
امروز علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و خاویر سولانا کمیسر عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیت در وین پیشنهاد "گروه شش" (روسیه، آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه و چین) در مورد مسئله هسته ای ایران را بررسی می کنند. تدارک این دیدار در پشت پرده انجام می شود. دیروز صبح خبرگزاری اتریشی "آپا" گزارش داد که سولانا و لاریجانی ممکن است که در وین با یکدیگر دیدار کنند. اما خانم "کریستینا گالا" دستیار سولانا در مصاحبه ای با "ورمیا نووستی" این خبر را بی اساس نامید و تاکید کرد که "روند توافق در خصوص زمان و مکان برگزاری این دیدار ادامه دارد".
وی تاکید کرد که اتحادیه اروپا "با روحیه بسیار مثبتی خواهان شنیدن مواضع ایران است". به گفته وی پاسخ ایران سند بسیار وسیعی است و مفاد آن نیاز به روشن شدن دارند".
"ایگور شوالوف" دستیار رییس جمهور روسیه دیروز تاکید کرد که بسته پیشنهادی "گروه شش" به ایران متعادل بود و امکانات معینی در اختیار ایرانیان قرار می داد. وی تاکید کرد که ایران همسایه روسیه است و به همین خاطر" بنا به درک تاکتیکی" مسکو باید مسئولیت و احتیاط خاصی در حل آن به خرج دهد. در عین حال شوالوف اعتراف کرد که در سیاست روسیه امکان الحاق به تحریمات ضد ایرانی وجود دارد. مسئله دیگر اینست که خود تحریمات "ممکن است که برای ما ضرر داشته باشند". دستیار رییس جمهور روسیه گفت که "بی فایده خواهد بود اگر ما الان اعلام کنیم که به تحریمات می پیوندیم و یک سال دیگر افسوس آن را بخوریم". به اعتقاد وی نه روسیه و نه غرب نمی دانند که "چگونه از چماق و هويج در رابطه با ایران استفاده کنند
".
جامعه جهانی هنوز مانند گذشته نظر واحد و روشنی در مورد این که با تهران چگونه رفتار کند ندارد. سه گروه بین المللی همزمان مسئله هسته ای ایران را حل می کنند: شورای امنیت سازمان ملل متحد، آژانس بین المللی انرژی اتمی و "گروه شش". در اوائل ماه ژوئن خاویر سولانا بسته پیشنهادی "گروه شش" که در آن کمک گسترده فنی به ایران در عوض توقف امور مربوط به غنی سازی اورانیوم در نظر گرفته شده بود را به لاریجانی تسلیم کرد. سپس آنها ارتباطات تلفنی را ادامه دادند و چند بار نیز با یکدیگر دیدار نمودند اما طرف ایران در پاسخ به آن عجله ای از خود نشان نداد. و در اواخر ماه جولای شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران خواست که طی یک ماه غنی سازی و پالایش اورانیوم را تحت تهدید تحریمات متوقف سازد .
تهران در پاسخ خود که روز 31 مردادماه ارائه نمود فهماند که امکان توقف غنی سازی اورانیوم وجود دارد اما نه بعنوان پیش شرطی برای آغاز مذاکرات بلکه در آخر آنها. دیپلمات ها از دستان لاریجانی سندی به حجم بیش از 20 صفحه دریافت نمودند و قول دادند که آن را بدقت مطالعه کنند. معلوم شد که اولتیماتوم شورای امنیت از سوی ایران بدون جواب مانده و "محمد البرادعی" مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارش روز 9 شهریورماه خود آن را تایید کرده است.
جامعه جهانی برای این که به بررسی تحریمات بپردازد باید پاسخ ایران به "گروه شش" را غیر رضایت بخش بخواند که این سبب دفن کردن مذاکرات خواهد شد. "خاویر سولانا" اعلام کرد که به اعتقاد وی اعمال تحریمات علیه تهران تا زمانی که امکان مذاکره وجود دارد "غیر عاقلانه است". روسیه و چین نیز بر ادامه مذاکرات اصرار می ورزند.
"نینا مامدووا" رییس بخش ایران انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه در مصاحبه ای با "ورمیا نووستی" تاکید کرد: "ایران با استفاده از روش های دیپلماسی توانسته که اوضاع سردرگمی پیرامون پرونده هسته ای خود ایجاد کند". به گفته وی " ایران یکی از کهن ترین تمدن ها در زمین است و موفقیت های خویش را نه تنها از راه جنگاوری بلکه از مسیر دیپلماسی بدست آورده است".

No comments: