May 2, 2006



موافقان سينه چاک، مخالفان سرسخت: برنامه اتمی ايران از ديد اعراب




کشورهای عربی به ويژه در حاشيه خليج فارس، مناقشه هسته ای ايران را به دقت دنبال می کنند
اينگونه به نظر می آيد که ابعاد جهانی و منطقه ای برنامه هسته ای ايران به يکی از مهمترين موضوعات روز برای جامعه عرب تبديل شده است. از يک سال پيش تاکنون تقريبا در هر نشست بزرگ منطقه ای و يا بين المللی اعراب به اين مسئله اشاره شده و اظهار نظرهای مختلفی درباره آن مطرح شده است.
هيئت های ديپلماتيک غربی و ايرانی نيز در اين مدت سفرهای متعددی به کشورهای عربی داشته اند و با آنها در اين زمينه گفتگو کرده اند.
شبکه های تلويزيونی عرب زبان از جمله دو شبکه جهانی ' الجزيره' و ' العربيه' نيز تازه ترين خبرها در باره برنامه ی هسته ای ايران را در صدر مطالب خود دنبال می کنند، و رسانه های محلی نيز با دقت اين موضوع را پوشش می دهند.
تجربه نشان داده است که که هيچگاه در ميان کشورهای عربی در زمينه يکی از مسائل بين المللی و حتی گاهی منطقه ای توافقی اصولی و طولانی مدت وجود نداشته است. در زمينه برنامه هسته ای ايران نيز تا حدود زيادی چنين است.
بشار اسد، رييس جمهور سوريه از برنامه هسته ای ايران حمايت کرد و آن را حقی مسلم دانست، دولتمردانی در سودان، لبنان و عراق نيز نظرهای مشابهی ابراز کرده اند

در اين ميان بشار اسد، رييس جمهور سوريه، طی سفری که محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران، در ابتدای سال جاری ميلادی به دمشق داشت، از برنامه هسته ای ايران قاطعانه حمايت کرد و استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای را حق مسلم ايران دانست.
کشورهايی نظير سودان، بخشی از حاکميت در لبنان و نيز دولتمردانی در عراق نيز نظراتی مشابه ابراز کرده اند.

No comments: