May 5, 2006



وزير خارجه بريتانيا تغيير کرد

جک استرا در سال های اخير نقش مهمی را در مذاکرات بر سر برنامه اتمی ايران ايفا کرده بود
در پی کاهش شديد حمايت عمومی از حزب حاکم کارگر در انتخابات شوراهای محلی انگلستان، تونی بلر، نخست وزير بريتانيا تغييرات مهمی را در کابينه خود اعمال کرده است.
از مهمترين تغييرات، تعويض وزرای خارجه و کشور بريتانيا است. جک استرا، که سال ها سکان سياست خارجی اين کشور را در دست داشت، جای خود را به مارگارت بکت می دهد که پيش از اين وزير مشاور در زمينه محيط زيست، غذا و امور مناطق روستايی بوده است.
از جمله مهمترين مسائلی که وزير خارجه جديد بريتانيا با آنها روبروست می توان به آينده نقش بريتانيا در عراق، چگونگی برخورد با ايران در زمينه برنامه هسته ای اين کشور و بهبود رابطه با اروپا اشاره کرد. جک استرا وزير امور خارجه پيشين، در ترکيب جديد کابينه به عنوان رهبر حزب کارگر در مجلس عوام حضور خواهد داشت.
چارلز کلارک، وزير کشور بريتانيا نيز که در پی بحران بر سر ادامه حضور محکومان خارجی در بريتانيا بشدت تحت فشار قرار داشت، از کابينه کنار گذاشته شده و جان ريد، وزير سابق دفاع جای او را گرفته است.
در اقدامی ديگر، جان پرسکات، به رغم آنکه پست معاونت نخست وزير و مقام انتخابی اش به عنوان نايب رئيسی حزب کارگر را حفظ کرده، اما از مقام 'وزير عالی' که به مسائلی چون، مسکن و امور محلی و شهری می پردازد، کنار گذاشته شده است.
انتخابات شوراهای محلی روز پنجشنبه، 4 می، برگزار شد و نتايج اعلام شده از ناکامی نامزدهای حزب حاکم کارگر و موفقيت قابل توجه حزب محافظه کار حکايت دارد.
انتخابات شوراهای محلی در حالی برگزار شد که در هفته های اخير مشکلات شخصی و کاری برخی از اعضای کابينه به طور گسترده در رسانه های گروهی بريتانيا انعکاس يافته و دولت آقای بلر را تحت فشار شديد قرار داده بود.
گزارش هايی از ارتباط جان پرسکات، معاون نخست وزير و از اعضای ارشد کابينه، با يکی از کارمندان زن خود برای چندين روز عناوين اصلی روزنامه ها را به خود اختصاص داده و به طور گسترده در معرض افکار عمومی قرار داشت.
همزمان با اين رسوايی، گزارش خودداری وزارت کشور از اخراج مجرمان خارجی از اين کشور باعث شد تا چارلز کلارک، وزير کشور، در معرض انتقاد شديد از سوی احزاب مخالف قرار گيرد.
آقای بلر پس از انتخابات پارلمانی سال گذشته و پيروزی حزب کارگر برای سومين دوره پی در پی اعلام داشته بود که قبل از خاتمه دوره کنونی پارلمان در سال 2010 از سمت خود کناره گيری می کند اما تاريخ معينی را اعلام نداشته بود.
برخی ناظران انتخابات شوراهای محلی را نوعی همه پرسی در باره اعتماد عمومی نسبت به شخص آقای بلر تلقی کرده و گفته بودند که ناکامی حزب کارگر به معنی آن است که زمان آن فرا رسيده است که وی قدرت را به جانشين خود بسپارد.

No comments: