April 24, 2006



با تشديد نا آراميها ديپلمات های آمريکائی از نپال خارج می شوند

آمريکا نگران افزايش ناآرامی ها در نپال است
دولت آمريکا به تمام پرسنل ديپلماتيک غير ضروری خود در نپال و خانواده های آنان دستور داده است از اين کشور خارج شوند.
يک سخنگوی سفارت آمريکا در کاتماندو گفت در اجرای اين دستور، نيمی از اعضای سفارت امروز ۲۴ آوريل، از نپال خارج خواهند شد. وزارت خارجه آمريکا همچنين به تمام اتباع آمريکا در نپال توصيه کرده که خاک اين کشور را ترک کنند.
دستور تخليه ديپلماتهای آمريکايی از نپال در حالی صادر شده که دولت برای جلوگيری از ادامه تظاهرات عليه شاه گيانندرا، که تاکنون ۱۴ نفر در جريان آن کشته شده اند مقررات جديد محدوديت رفت و آمد را به اجرا گذاشته است.
در همين حال مقامات نپال می گويند که در جريان نبرد مسلحانه بين نيروهای دولتی و شورشيان مائوئيست در طول شب گذشته دست کم ۹ نفر کشته شده اند.
صدها نفر از شورشيان به شهر چائوتارا، در شرق نپال حمله کرده و يک بيمارستان را اشغال کردند تا از اين محل به يک پست مخابراتی، يک پايگاه ارتش و يک قرارگاه پليس حمله کنند.
شورشيان کنترل بخش اعظم مناطق بيرون شهری را به دست گرفته اند ومقامات دولتی تلاش می کنند که با توجه به تظاهرات عليه شاه گيانندرا، کنترل کاتماندو پايتخت را از دست ندهند.
با وجود ممنوعيت رفت و آمدها در پايتخت که وارد پنجمين روز شده است صدها نفر از تظاهرکنندگانی که با اداره مستقيم کشور توسط شاه گيانندرا مخالفند با پليس به زد و خورد پرداختند که در نتيجه آن دست کم ۷ نفر زخمی شدند.
ائتلاف ۷ حزب مخالف شاه گيانندرا می گويد در نظر دارد سه شنبه ۲۵ آوريل، تظاهرات گسترده ای در مخالف با شاه گيانندرا به راه اندازد و ابراز اميدواری کرده که حدود نيم ميليون نفردراين تظاهرات شرکت کنند
.

No comments: