February 9, 2006




استرا: توقف غنی سازی اورانيوم در ايران تنها برای پنج تا ده سال




وزير امور خارجه بريتانيا معتقد است عملکرد ايران سوء ظن های بسياری را در مورد اهداف برنامه های هسته ای اين کشور برانگيخته است
جک استرا، وزير امور خارجه بريتانيا گفته است اگر به جامعه بين الملل درباره مقاصد هسته ای ايران اطمينان داده شود، ممکن است به اين کشور مجددا اجازه داده شود در آينده دست به غنی سازی اورانيوم بزند.
آقای استرا در گفتگو با بی بی سی گفت اين تقاضا که ايران بايد چرخه سوخت هسته ای را به تعليق دربياورد، فقط يک اقدام موقتی است.
آقای استرا همچنين گفت بسيار اميدوار است که جامعه بين المللی يک راه حل صلح آميز برای مناقشه هسته ای ايران بيابد.
جک استرا، گفت بريتانيا حق ايران برای داشتن برنامه های هسته ای غيرنظامی را به رسميت می شناسد.
گفتگو با صادق صبا در باره مصاحبه اش با وزير خارجه بريتانيا همراه با بخش های مهم نظرات جک استرا- برنامه جام جهان نما
وی تاکيد کرد به رغم آنچه او آن را وارونه نمايی های دولت ايران خواند، هيچ کس به دنبال رد حق اين کشور برای استفاده از فن آوری هسته ای برای توليد برق نيست.
متن کامل گفتگو با وزير امور خارجه بريتانيا را از اينجا بخوانيد
به گفته آقای استرا، موضوع اين است که رفتار ايران اين بدگمانی را تقويت کرده است که تهران ممکن است در کنار فعاليت های غير نظامی خود، در صدد دستيابی به جنگ افزارهای هسته ای نيز باشد.
وزير امور خارجه بريتانيا گفت اگر ايران بتواند تضمين های عينی بدهد که فعاليت های هسته ای اين کشورصلح آميز هستند، آنگاه، ظرف پنج تا ده سال آينده اين امکان وجود خواهد داشت که بار ديگر قادر به غنی سازی اورانيوم شود.
آقای استرا در اين گفت و گو اگر چه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی را به دليل "مديريت بد منازعه هسته ای" مورد انتقاد قرار داد، اما در حرکتی دوستانه نسبت به مردم ايران، گفت که تاريخ شکوهمند ايران را تحسين می کند.
او افزود ايران در گذشته متحمل تحقيرهايی از سوی بريتانيا و ديگر قدرت های بزرگ شده است.
آقای استرا سپس مردم ايران و نخبگان و روشنفکران اين کشور را فراخواند تا بر سياست ها و جهت گيری های دولت تاثير بگذارند.
جک استرا همچنين وجود معيارهای دوگانه در سياست خارجی بريتانيا را رد کرد و گفت او برای ايجاد خاورميانه ای رها از جنگ افزارهای هسته ای بر اسراييل نيز فشار می آورد.
آقای استرا گرچه گفت که اقدامات نظامی در دستور کار قرار ندارد، اما افزود که اگر ايران همچنان خواست جامعه جهانی را به مبارزه بطلبد، تحريم امری محتمل خواهد بود.
آقای استرا در پايان گفت و گوی خود با بی بی سی گفت که بسيار اميدوار است که راه حلی صلح آميز برای پايان بخشيدن به کشمکش های جاری يافته شود.
وی در همين زمينه، به طرح پيشنهادی مسکو، مبنی بر غنی سازی اورانيوم ايران در خاک روسيه اشاره کرد و از اين طرح به عنوان راهکاری برای حل مشکل نام برد.

No comments: