February 3, 2006



احمدی نژاد: اصل انرژی هسته ای غنی سازی است

احمدی نژاد: آنها می خواهند ما را از حق قانونی خود محروم کنند
رييس جمهوری ايران درخواست مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی از اين کشور برای تعليق برنامه های غنی سازی اورانيوم را به شدت رد کرده است.
در حاليکه قرار است اجلاس شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در ادامه جلسه اضطراری خود در روز جمعه، 3 فوريه (14 بهمن) در مورد دخالت دادن شورای امنيت در پرونده هسته ای ايران تصميم گيری کند، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، گفته که اصل انرژی هسته ای همان غنی سازی است و فعاليت در اين زمينه را حق قانونی اين کشور دانسته است.
محمد البرداعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در سخنانی در روز پنجشنبه، 2 فوريه، گفت که داشتن فناوری هسته ای حق ايران است اما ايران نيازی به غنی سازی اورانيوم ندارد و گفت شورای حکام از اين کشور می خواهد تا زمانی که آژانس به نتيجه قطعی در مورد برنامه های هسته ای ايران نرسيده، مجددا تمامی فعاليت های مرتبط با غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.
به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در سخنانی که عصر روز پنجشنبه در يک گردهمايی در شهرستان تنگستان، در استان بوشهر، ايراد کرد درخواست آقای برادعی را مردود دانست.
وی گفت "امروز يکی از اين آقايان بادی به گلوی خود انداخته و گفته است که ايران نيازی به غنی سازی اورانيوم ندارد."
به ما پيشنهاد می دهند که غنی سازی خود را در خارج از ايران انجام دهيم؛ فکر می کنند که با ملت چند صد سال قبل روبرو هستند؛ گيرم که ما پذيرفتيم، اگر روزی به ما سوخت هسته ای ندادند چه کنيم؟

محمود احمدی نژاد - رييس جمهوری ايرانآقای احمدی نژاد اظهار داشت "آنها آنقدر پر رو هستند که می خواهند ما را از حق قانونی خود در داشتن فناوری هسته ای محروم کنند و بعد به قيمت گزاف انرژی هسته ای را به ما بفروشند."
وی تلويحا به طرحی از سوی روسيه حاوی غنی سازی اورانيوم مورد نياز ايران در آن کشور و تحويل فرآورده نهايی به جمهوری اسلامی برای استفاده در نيروگاه های هسته ای اشاره کرد و گفت "به ما پيشنهاد می دهند که غنی سازی خود را در خارج از ايران انجام دهيم؛ فکر می کنند که با ملت چند صد سال قبل روبرو هستند؛ گيرم که ما پذيرفتيم، اگر روزی به ما سوخت هسته ای ندادند چه کنيم؟"
رييس جمهوری ايران تحريم فروش برخی کالاها از سوی آمريکا را يادآور شد و گفت که "شما سی سال قبل پول قطعات هواپيما را از ما گرفته ايد ا ما اين قطعات را به ما تحويل نمی دهيد، چگونه اطمينان کنيم که شما سوخت هسته ای به ما خواهيد داد؟"
وی گفت "ملت ايران دست شما را خوانده است و فريب شما را نخواهد خورد."
قطعنامه شورای حکام
قرار است شورای حکام در جلسه روز جمعه در مورد قطعنامه ای حاوی گزارش پرونده هسته ای جمهوری اسلامی به شورای امنيت تصميم گيری کند که پيش نويس آن قبلا نيز مورد توافق پنج عضو دايم شورای امنيت قرار گرفته و در نتيجه، تصويب اين قطعنامه محتمل به نظر می رسد.
گفته می شود که روسيه تصميم دارد به قطعنامه پيشنهادی سه کشور اروپايی - آلمان، بريتانيا و فرانسه - به شورای حکام در مورد طرح پرونده ايران در شورای امنيت رای مثبت دهد به اين شرط که تصويب اين قطعنامه باعث وضع فوری تحريم هايی عليه ايران نشود.
انتظار می رود که اين قطعنامه حاوی تکرار درخواست های قبلی شورای حکام از ايران برای تعليق برنامه های غنی سازی باشد و به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران - ايسنا - نماينده چين در شورای حکام نيز ابراز اميدواری کرده است که ايران تصميم بگيرد فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد.
پيشنهاد برادعی برای توقف غنی سازی با واکنش تند ايران روبرو شده استظاهرا دولت ايران انتظار داشته است که چين و روسيه، که دارای روابط نزديکی با اين کشور هستند، با خواست دولت های غربی برای مداخله شورای امنيت در بحران هسته ای ايران مخالفت کنند و روز پنجشنبه، 2 فوريه، از قول نماينده ايران در مقر آژانس بين المللی نقل شد که چين و روسيه عليه چنين قطعنامه ای رای خواهند داد.
قطعنامه پيشنهادی که اصول آن در اجلاس روز 30 ژانويه وزيران خارجه پنج کشور عضو دايم شورای امنيت به تصويب رسيد، از مديرکل آژانس خواهد خواست تا موضوع برنامه های هسته ای ايران را به شورای امنيت گزارش کند اما شورا تا پس از برگزاری اجلاس بعدی شورای حکام حدود يک ماه ديگر، از برگزاری مذاکرات رسمی و تصميم گيری در اين مورد خودداری ورزد.
اجلاس اضطراری شورای حکام پس از اقدام دولت ايران در از سرگيری تحقيقات غنی سازی اورانيوم تشکيل می شود در حاليکه اين شورا در قطعنامه های قبلی خود از اين کشور خواسته بود از هر نوع فعاليت مرتبط با غنی سازی اورانيوم خودداری ورزد.
ظاهرا هدف از تصويب قطعنامه ای حاوی گزارش وضعيت ايران به شورای امنيت وارد کردن فشار به جمهوری اسلامی برای قبول مصوبات قبلی شورای حکام است که همچنين حاوی درخواست از اين کشور برای همکاری نزديک و اطلاع رسانی شفاف به آژانس بوده است.
روز پنجشنبه محمد البرادعی، مدير کل آژانس، بر لزوم اقدامات ايران برای آنچه که اعتماد سازی می خواند تاکيد ورزيد و ضمن پذيرش حق ايران برای برخورداری از فناوری صلح آميز هسته ای، از اين کشور خواست به تعليق غنی سازی اورانيوم ادامه دهد.
در حاليکه کشورهای غربی ايران را به دليل آنچه که پرده پوشی فعاليت های هسته ای خود در خلال دو دهه اخير متهم کرده و با ابراز سوء ظن نسبت به هدف های اين کشور، خواستار خودداری جمهوری اسلامی از غنی سازی اورانيوم شده اند، دولت ايران تاکيد داشته که چنين فعاليت هايی را، که از حقوق مسلم خود در چارچوب پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای (ان پی تی) می داند، صرفا در راستای ادامه برنامه های صلح آميز هسته ای و برای تامين سوخت نيروگاهی دنبال خواهد کرد.
بر اساس مفاد ان پی تی، کشورهای امضا کننده حق برخورداری از فناوری صلح آميز هسته ای و دريافت کمک خارجی، از جمله از آژانس بين المللی، در اين زمينه را دارند اما لازم است فعاليت آنها زير نظارت اين نهاد وابسته به سازمان ملل صورت گيرد و صلح آميز بودن آن مورد تاييد آژانس باشد.
شورای حکام آژانس حق دارد موارد تخلف کشورها از تعهدات آنها را به منظور رسيدگی و اظهار نظر و تصميم گيری به شورای امنيت اطلاع دهد.

No comments: