February 2, 2006



'ایران مسئول برخی حملات مرگبار علیه نیروهای ائتلاف در عراق است'

نگروپونته ایران را متهم به حمایت نظامی از گروه های شیعه عراقی علیه آمریکا کرد
جان نگروپونته رئیس اطلاعات ملی آمریکا روز پنجشنبه گفت که ایران به بعضی گروه های شیعه در عراق سلاح داده و حداقل مسئول بخشی از حملات این گروه ها علیه نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا است.
آقای نگروپونته که در جلسه کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا صحبت می کرد گفت مواد منفجره ای که در حملات برخی از گروه های شیعه علیه سربازان نیروهای ائتلاف بکار گرفته شده مشابه مواد منفجره ای است که ایرانیان و نیز گروه حزب الله استفاده می کنند.
وی گفت روحانیون ایران تاکنون دست به اقدامات بیشتر در عراق نزده اند زیرا از یکسو نگران حمله آمریکا بوده و از سوی دیگر در مجموع از تحولات عراق خرسند هستند.
آقای نگروپونته افزود ایران همچنین به دلیل داشتن مرزهای طولانی با عراق از ایجاد آشفتگی و هرج و مرج در این کشور پرهیز می کند.
وی تاکید کرد روابط ایران با گروه هایی نظیر حزب الله و جهاد اسلامی به این کشور امکان تهدید علیه منافع آمریکا در سراسر جهان را داده است.
آقای نگروپونته گفت که ایران هنوز به سلاح اتمی دست نیافته است اما به تلاش های خود در این زمینه ادامه می دهد.
ايران همواره ادعاهای آمريکا داير بر تلاش برای توليد سلاح های اتمی را رد کرده و می گويد هدف برنامه اتمی اش کاملا صلح آميز است.
آقای نگروپونته با اشاره به "شعارهای" محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران گفت تاکنون توانایی آیت الله خامنه ای رهبر ایران در ایجاد توازن بین گروه های مختلف سیاسی مانع از بروز ناآرامی شده است.
اما به گفته او آقای احمدی نژاد بعلت "بی تجربگی" سیاسی ممکن است گام اشتباهی برداشته و به این ترتیب جرقه یک ناآرامی در ایران را بزند.
پیشتر نیزمقام های بریتانیایی دولت ایران را متهم به دست داشتن در حمله به سربازان بریتانیایی در جنوب عراق کرده بودند اما بعدا شبهه هایی درباره این اتهام ایجاد شد و دولت بریتانیا نتوانست آن را ثابت کند.

No comments: