February 1, 2006


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، ضمن هشدار در مورد پيامد تصميم کشورهای عضو دايم شورای امنيت در مداخله شورای امنيت در پرونده هسته ای ايران، اين تصميم را در سياست های ايران بی اثر خوانده و همزمان، وزير خارجه جمهوری اسلامی اين کشورها را از اتخاذ تصميم های شتابزده برحذر داشته است.
روز چهارشنبه، 1 فوريه، آقای احمدی نژاد که به بوشهر سفر کرده است در گفتگو با خبرنگاران، ضمن متهم کردن کشورهای غربی به داشتن رويکردی قرون وسطايی، در مورد توافق اخير اعضای دايم شورای امنيت گفت که اقدامات غربی ها هيچ تاثيری در تصميم ملت ايران ندارد.
پيش از اين نيز وی در گفتگوی تلفنی با رييس جمهوری آفريقای جنوبی هشدار داده بود که در صورت ارجاع موضوع هسته ای ايران به شورای امنيت، به موجب قانون مصوب مجلس، دولت مجبور است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای - ان پی تی - را کنار بگذارد.
رييس جمهوری ايران گفت که غربی ها می خواهند با تهديد شورای امنيت سازمان ملل مانع کار تحقيقاتی در ايران شوند و افزود "ما از حق خود چشم پوشی نخواهيم کرد."
اشاره آقای احمدی نژاد به فراخوانی اجلاس اضطراری شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی توسط کشورهای اروپايی است که پس از تصميم جمهوری اسلامی به فک پلمب آژانس از مراکز تحقيقات غنی سازی اورانيوم در ماه ژانويه صورت گرفت.
محمود احمدی نژاد در سخنان خود در بوشهر غربی ها را در معرض انزوا توصيف کرد و اقدامات آنان در استفاده از نهادهايی مانند آژانس بين المللی انرژی اتمی و شورای امنيت را تاسف آور خواند.
آقای احمدی نژاد گفت "اروپايی ها و غربی ها خود را از مذاکرات با ما محروم می کنند و در حال منزوی شدن در عالم هستند و آنان با عملکرد خود حيثيت نهادهای بين المللی را نيز مخدوش می کنند و ما برای آنها متاسف هستيم."
اقدامات باطل
وی اين کشورها را مسئول تيره شدن روابط با جمهوری اسلامی دانست و گفت "ما تمام تلاش خود را انجام می دهيم که روابط متعادلی داشته باشيم اما وقتی آنها بر اقدامات و کارهای باطل خود اصرار و پافشاری کنند ما کاری نمی توانيم انجام دهيم."
اروپايی ها و غربی ها خود را از مذاکرات با ما محروم می کنند و در حال منزوی شدن در عالم هستند و آنان با عملکرد خود حيثيت نهادهای بين المللی را نيز مخدوش می کنند و ما برای آنها متاسف هستيم

محمود احمدی نژادرييس جمهوری ايران پيشتر نيز در گفتگوی تلفنی با رييس تابو امبکی، رييس جمهوری آفريقای جنوبی، خواستار خلع سلاح هسته ای تمام کشورها شد و در اشاره غير مستقيم به فعاليت های هسته ای اسرائيل، غرب را متهم کرد که اين کشور را به سلاح های اتمی مجهز کرده اما تحقيقات ايران را تحمل نمی کنند که به گفته وی با اتکای به دانش بومی و زير دوربين آژانس بين المللی انرژی اتمی انجام می شود.
به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - رييس جمهوری آفريقای جنوبی به تلاش اين کشور و اعضای جنبش غير متعهدها اشاره کرد و گفت که به حق جمهوری اسلامی برای دستيابی به فناوری اتمی اعتقاد دارد و می کوشد ضمن حمايت از ايران، ساير کشورها را قانع سازد در مسيری بدون درگيری و برای دستيابی به راه حلی صلح آميز تلاش کنند.
آفريقای جنوبی از اعضای شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی است و در دهه 1980، به فناوری غنی سازی اورانيوم دست يافت و توانست چند بمب اتمی ساده توليد کند.
پس از سقوط رژيم آپارتايد در سال 1990، اين کشور تسليحات هسته ای خود را نابود کرد و با تعهد به کاربرد صلح آميز فناوری هسته ای، به ان پی تی پيوست.
هشدار عليه 'اقدامات شتابزده'
همچنين، منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، ازکشورهای عضو دايم شورای امنيت خواست از اقدامات شتابزده برحذر داشت.
آقای متکی، که برای شرکت در اجلاس بين المللی کمک به بازسازی افغانستان در لندن به سر می برد، در گفتگويی با شبکه تلويزيونی دولتی ايران که شامگاه سه شنبه، 31 ژانويه، پخش شد گفت که کشورهای اروپايی، چين و روسيه و کشورهای موثر بايد برای جلوگيری از سخت شدن شرايط برای همه طرف ها، تصميم غير شتاب زده، درست و سنجيده اتخاذ کنند.
وی همچنين تشکيل اجلاس اضطراری شورای حکام آژانس بين المللی در روز 2 فوريه را قطعی ندانست و گفت که احتمال دارد اين اجلاس به تعويق افتد.
در پاسخ به سئوالی در مورد واکنش جهانی به برنامه های هسته ای ايران، آقای متکی گفت که در لندن با دبيرکل سازمان ملل، وزرای خارجه آلمان، چين و انگليس و همين طور معاون وزير خارجه ژاپن و وزير خلع سلاح زلاندنو ديدارهايی داشته و افزود که "اين کشورها تا حدودی از شروع تحقيقات هسته ای در ايران ابراز دلخوری می کنند."
در عين حال، وی تصميم دولت سابق ايران به تعليق فعاليت های تحقيقاتی مورد انتقاد تلويحی قرار داد و گفت اين تصميم از ابتدا غير منطقی بوده است.
تفاوت بين ارجاع و گزارش
آقای متکی گفت که در ملاقات های خود همواره تاکيد کرده است که تحقيقات غنی سازی از فعاليت برای توليد سوخت هسته ای جداست و ايران برای اعتماد سازی و ادامه مذاکرات، فعاليت های خود را به حالت تعليق در آورده بود.
وزير خارجه ايران در مورد خبر توافق اعضای دايم شورای امنيت و آلمان در مورد موضوع هسته ای ايران گفت اين کشورها سعی کردند وانمود کنند که در اجلاس دوم و سوم فوريه مايلند گزارشی به شورای امنيت ارايه کنند اما نه برای تصميم گيری خاصی در شورا.
آقای متکی افزود که بين "گزارش" و "ارجاع" به شورای امنيت تفاوت وجود دارد و توضيح داد که ارجاع پرونده به معنی آن است که موضوع ديگر در آژانس مورد بررسی قرار نمی گيرد اما گزارش به شورای امنيت به معنی آن است که پرونده مجددا به آژانس باز می گردد.
آقای متکی در مورد اجلاس شورای حکام گفت که "اگر بحث شورای امنيت هم باشد، ايران روز چهارم فوريه همکاری اش قطعا قطع خواهد شد."
وی در مورد اينکه آيا بيانيه وزيران خارجه عضو دايم شورای امنيت به معنی پذيرش آن از سوی شورای حکام است گفت که در شورای حکام اعضايی هستند که ممکن است با ارجاع پرونده به شورای امنيت مخالفت کنند و افزود که برخی از کشورهای غير متعهد عضو شورای حکام بر ادامه بررسی پرونده ايران در آژانس و اجتناب از ارجاع آن به شورای امنيت تاکيد داشته اند.

No comments: