February 16, 2006



ممنوعيت کشيدن سيگار در همه اماکن عمومی بريتانيا

دولت بريتانيا مايل بود همه کافه ها و کلوپ هايی که غذا سرو نمی کنند را از شمول قانون ممنوعيت سيگار مستثنی کند
فعالان بريتانيايی حوزه سلامت و بهداشت، از رای مجلس اين کشور که راه را برای ممنوعيت کشيدن سيگار از تابستان ۲۰۰۷ در همه کافه ها، کلوپ ها و رستوران های انگلستان باز می کند، اظهار خشنودی کرده اند.
دبورا آرنوت از گروه مخالف کشيدن سيگار، موسوم به "اش" (Ash) گفته است از تصميم مجلس عوام "شگفت زده" و بسيار "خشنود" شده است.
نمايندگان مجلس به رغم ماه ها بحث و مشاجره بر سر اين موضوع، روز سه شنبه ۱۴ فوريه ۲۰۰۶ با اختلاف ۲۰۰ رای، ممنوعيت کشيدن سيگار در همه اماکن عمومی سربسته را تصويب کرده اند.
مخالفان طرح می گويند ممنوعيت کشيدن سيگار تجاوز به آزادی های مدنی است.
در اين رای گيری، نمايندگان حزب کارگر به رغم ترس از احتمال مخالفت آنان عليه طرح مستثنی کردن کلوپ های خصوصی و کافه هايی که در آنها غذا سرو نمی شود، از سوی حزب متبوع خود آزاد گذاشته شدند تا فارغ از مسئوليت حزبی رای دهند.
ممنوعيت کامل، شامل همه اماکن سربسته خواهد شد. خانه های شخصی، اماکن نگهداری از افراد نظير خانه های سالمندان، بيمارستان ها، زندان ها و اتاق های هتل از شمول اين قانون مستثنی شده اند.
"سيگار کشيدن در خيابان"
به گفته وزير بهداشت، اين طرح "جان هزارن نفر را نجات خواهد داد". بر اساس يکی از بندهای اين طرح اماکنی که مانع سيگار کشيدن مشتريان خود نشوند به پرداخت جريمه ای ۲۵۰۰ پوندی محکوم خواهند شد.
مردم به سيگار کشيدن ادامه خواهند داد و اين تصور که آنها فقط بخاطر اينکه در کافه ها نمی توانند سيگار بکشند، دست از سيگار کشيدن بر خواهند داشت، بی اساس است.

سايمون کلارک، مدير فارست
سايمون کلارک، مدير فارست (Forest)، گروه حامی سيگار کشيدن تصديق کرده که هرچند جريانات حامی کشيدن سيگار "در اين مبارزه بازنده شده اند" اما "اين جنگ ادامه خواهد داشت".
او به بخش خبری بی بی سی گفته است: "مردم به سيگار کشيدن ادامه خواهند داد و اين تصور که آنها فقط بخاطر اينکه در کافه ها نمی توانند سيگار بکشند، دست از سيگار کشيدن بر خواهند داشت، بی اساس است".
سايمون کلارک می افزايد: "يکی از مشکلات اين ممنوعيت اين خواهد بود که مردم برای کشيدن سيگار به خيابان ها خواهند رفت يا بيشتر در خانه سيگار خواهند کشيد که می تواند نتيجه معکوس بدنبال داشته باشد".
کريس اگدن يکی از مديران اتحاديه سازندگان تنباکو با ابراز ناخشنودی از تصويب اين طرح می گويد: "واقعيت اين است که هزارن، بلکه ميليون ها نفر انسان بزرگسال آگاهانه سيگار می کشند و ما همچنان ارائه خدمات به اين بازار را در هر دو عرصه ملی و بين المللی ادامه خواهيم داد".
سه گزينه
دولت بريتانيا ابتدا طرحی پيشنهاد کرده بود که همه کافه ها و کلوپ هايی که غذا سرو نمی کنند را از شمول قانون ممنوعيت سيگار مستثنی می کرد. زمانی که روشن شد بسياری از نمايندگان حزب کارگر مخالف اين طرح رسمی هستند به نمايندگان اجازه داده شد آزادانه به ممنوعيت کامل رای دهند.
نمايندگان حزب کارگر در مجلس به شکلی چشمگير به ممنوعيت کامل کشيدن سيگار رای دادند. تونی بلر، نخست وزير بريتانيا و پاتريشيا هيوئيت، وزير بهداشت نيز با رای مثبت به اين طرح عملا عليه سياست های خود اقدام کردند.
وزير بهداشت حزب سايه رای مجلس عوام را "قدمی بسيار مهم" تلقی کرده و سخنگوی امور بهداشتی حزب ليبرال دمکرات نيز نتيجه اين رای گيری را "خبری خوب برای سلامتی و ايمنی کسانی که در اماکن عمومی کار می کنند" خوانده است.

No comments: