February 9, 2006




حمايت رهبران اوانجلیست ها از حفظ محيط زيست

پوستر 'مسيح چه ماشينی می راند؟' محور تبليغات گسترده ای بر عليه ماشين های پرمصرف است
گروهی مرکب از بيش از ٨٠ رهبر پرقدرت اوانجليست های آمريکا سياست های محيط زيست دولت بوش را زير سؤال برده و خواستار تصويب لوايحی برای مقابله با گرمايش زمين شده اند
.
اين گروه در بيانيه ای که منتشر کرده برای نخستين بار مواضع به اصطلاح 'سبز' اتخاذ کرده اند. اين موضعگيری تازه سبب انشقاق در صفوف راست های مذهبی شده است.
در سال های اخير بخشی از راست مذهبی به گروه های طرفدار حفاظت محيط زيست پيوسته و به خصوص با طرح شعار " مسيح چه ماشينی می راند؟" به تبليغات وسيعی بر عليه ماشين های پر مصرف دست زده است.
رهبران اوانجليست ها گفته اند برای متوقف کردن عوامل گرمايش زمين باتفاق و با دعا و پشتکار اقدام خواهند کرد و از نمايندگان کنگره خواهند خواست تا لوايحی نزديک به توافق کيوتو را که دولت جورج بوش نپذيرفته است به تصويب برسانند.
به اين ترتيب جمعی از کشيشان بزرگترين کليساهای اوانجلی برای نخستين بار به دفاع از محيط زيست ارزشی برابر مبارزه با سقط جنين و مخالفت با ازدواج همجنس خواهان داده اند.
اوانجليست ها در انتخاب جورج بوش نيروئی جدی بودند و در اين سال انتخابات کنگره می توانند در تغييرمسير انتخابات نقش مهمی داشته باشند.
ايالات متحده مسئول توليد يک چهارم گازهای گلخانه ای جهان استاما اين موضعگيری رهبران از بعضی گوشه های محافظه کارتر اوانجلی با اعتراض مواجه شده است. جيمز دابسون يکی از متنفذترين محافظه کاران مسيحی می گويد اين مبحث باعث انحراف اذهان از مسأله سقط جنين و ارزش های خانواده خواهد شد.
ريجارد لند يکی از رهبران باپتيست های جنوب، بزرگترين گروه مسيحی آمريکا، و از دوستان نزديک جورج بوش می گويد داده های علمی در اين زمينه قطعيت ندارند.
وی می گويد :"بايد مراقب بود که رأی اجماع را پيش از به دست آمدن اجماع اعلام نکرد."
"در ميان اوانجليست های آمريکا اجماعی در مورد دلائل گرمايش زمين، ميزان جدی بودن آن و يا راه حل های لازم برای مقابله با آن وجود ندارد."
وی يکی ازکسانی ست که با فرستادن نامه ای به انجمن ملی اوانجليست ها- که مدعی ست ٣٠ مليون مسيحی را نمايندگی می کند- از آنها خواسته است از بيانيه اخير فاصله بگيرند.
انجمن ملی اوانجليست هاعليرغم امضای برخی از برجسته ترين رهبرانش تصميم گرفته است از اين بحث کناره بگيرد.
اما قرار است تبليغات بر عليه آلوده کردن محيط زيست با انتشار وسيع آگهی های مطبوعاتی و راديو تلويزيونی دنبال شود.

No comments: