February 9, 2006




هشدار دوباره بوش به سوريه و ايران

جرج بوش، بار ديگر به سوريه و ايران هشدار داد و گفت بيش از 90 کشور با آمريکا در جنگ با تروريسم همکار می کنند
جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا بار ديگر به سوريه و ايران به دليل آنچه وی آن را حمايت اين دو کشور از تروريسم خواند، هشدار داد.
وی روز پنج شنبه در يک سخنرانی در جمع اعضای گارد ملی آمريکا در واشنگتن گفت کشورهايی مانند سوريه و ايران هنوز از تروريست ها حمايت می کنند و به آنها پناه می دهند.
رييس جمهوری آمريکا خطاب به اين دو کشور گفت آينده خاورميانه به آزادی تعلق دارد.
آقای بوش با تاکيد بر اين نکته که هيچ کشوری نمی تواند در مبارزه عليه تروريسم بی طرف باشد، از مبارزه جهانی بر ضد تروريسم ابراز خرسندی کرد و گفت در حال حاضر بيش از 90 کشور در اين زمينه با آمريکا همکاری می کنند.
وی با اشاره به همکاری یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی در شکست طرح حمله به ساحل غربی ایالات متحده، جنگ پاکستان و عربستان سعودی با عوامل القاعده و طالبان را ستود.
شکست نقشه القاعده برای حمله به لس آنجلس
جورج بوش، در سخنان خود جزييات تازه ای از شکست نقشه شبکه القاعده برای ربودن يک هواپيما جهت حمله به لس آنجلس در ايالت کاليفرنيا در غرب آمريکا را فاش کرد.
آقای بوش گفت طبق اين توطئه، که در سال 2002 ميلادی خنثی شد، طراحانی که قصد داشتند به کابين خلبان حمله کنند، مواد منفجره را در کفش خود جاسازی کرده بودند.
به گفته رييس جمهوری آمريکا، مهاجمان می خواستند با هواپيما بلندترين ساختمان لس آنجلس را مورد هدف قرار دهند.
آقای بوش گفت شبکه القاعده برای انجام اين حمله، شبه نظاميان يک گروه اسلامی به نام جماعت اسلامی را به کار گرفته بود.
رييس جمهوری آمريکا گفت خالد شيخ محمد، متهم به طراحی حملات 11 سپتامبر، پشت طرح حمله به سواحل غربی آمريکا بوده است.
آقای بوش گفت به جای استفاده از هواپيماربايان عرب تبار، مانند آنچه در حملات نيويورک و واشنگتن رخ داد، اين بار مردان جوانی از جنوب شرقی آسيا به کار گرفته شده بودند، چرا که گمان می رفت آنها سوء ظن چندانی را برنخواهند انگيخت.
عمليات در اکتبر سال 2001 طراحی شده بود، اما اجرای آن اوايل سال 2002، پس از بازداشت يک عامل کليدی القاعده، معوق ماند.
اين توطئه به طور کامل در تابستان 2003 و زمانی خنثی شد که رهبر گروه جماعت اسلامی، يک اندونزيايی به نام حمبلی، در تايلند دستگير شد.
دولت جورج بوش که برای نخستين بار در اکتبر گذشته وجود چنين طرحی را فاش کرده بود، می گويد اين طرح يکی از ده توطئه نقش بر آب شده شبکه القاعده است.
آقای بوش پیش از این نیز بدون اشاره به جزئیات طرح، درباره شکست نقشه حمله تروریست ها به آمریکا صحبت کرده بود.
تحلیلگران می گویند سخنان جورج بوش به برنامه جدید او برای دفاع از استراق سمع مکالمات تلفنی بین المللی در آمریکا و کنترل نامه های الکترونیک مرتبط است.
رييس جمهوری آمريکا که به همين دليل مورد حمله دموکرات ها قرار گرفته، می کوشد اهمیت این برنامه در دفاع از آمریکا را به آمریکایی ها نشان دهد.
با اين همه، وی در سخنان خود اشاره ای به نقش این برنامه در شکست نقشه حمله به لس آنجلس نکرد.

No comments: