February 7, 2006




ايران همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی را محدود کرد

ايران بيش از دو سال قبل با امضای پروتکل الحاقی امکان بازرسی های سرزده از تاسيسات خود را فراهم کرده بود
ايران رسما به آژانس بين المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که در حال محدود کردن بازرسی های ماموران اين آژانس از تاسيسات اتمی خود است. اين کشور همچنين تلويحا اشاره کرده است به تعليق فعاليت های حساس غنی سازی اورانيوم پايان می دهد.
اقدام ايران در واکنش به تصميم روز شنبه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی برای گزارش کردن اين کشور به شورای امنيت سازمان ملل، صورت می گيرد.
ايران از قبل بارها تهديد کرده بود در صورت ارسال پرونده اش به شورای امنيت دست به چنين اقداماتی خواهد زد که اکنون آنها را جامه عمل می پوشاند.
به اين ترتيب همکاری ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی از اين پس تنها به تعهداتش در قبال پيمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) محدود خواهد شد.
بتانی بل، خبرنگار بی بی سی در وين می گويد دکتر خليلی پور، معاون سازمان انرژی اتمی ايران با ارسال نامه ای رسمی به آژانس نظارت اتمی سازمان ملل، از اين آژانس خواسته است برخی از دوربين های نظارتی خود را از تاسيسات ايران برچيند.
ديپلمات ها اميدوار بودند گزارش کردن ايران به شورای امنيت سازمان ملل، فشار بر ايران را به منظور اطاعت از تقاضاهای بين المللی افزايش دهد، اما ايران تاکنون با تمرد به اين فشارها واکنش نشان داده است

اين نامه حاکيست که ايران شمار بازرسی های ماموران آژانس بين المللی انرژی اتمی از تاسيسات خود را به شدت کاهش خواهد داد و مانع انجام بازديدهای سرزده از تاسيسات خود خواهد شد.
اين نامه همچنين می گويد ايران اقداماتی را که به طور داوطلبانه معلق کرده بود از سر خواهد گرفت که به گفته ديپلمات ها اشاره ای به غنی سازی اورانيوم است.
انجام بازرسی های از پيش اعلام نشده و بی قيد و شرط از تاسيسات اتمی کشورها براساس پروتکل الحاقی پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای که جنبه داوطلبانه دارد صورت می گيرد.
دولت ايران اين پروتکل را در پی فشارهای بين المللی در ماه دسامبر سال 2003 امضا کرده بود. البته اين پروتکل هرگز به تصويب مجلس شورای اسلامی نرسيد.
ايران همچنين در ماه نوامبر 2004 در پی تهديد بريتانيا، آلمان و فرانسه به ارجاع پرونده تهران به شورای امنيت حاضر شده بود تا زمانی که مذاکراتش با اين سه کشور ادامه دارد کليه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را معلق نگاه دارد.
البته ايران در ماه اوت گذشته (9 ماه پس از آغاز مذاکرات با اروپايی ها) پس از رد مجموعه مشوق های آنها، فرآوری اورانيوم برای توليد ماده اوليه غنی سازی را از سرگرفت که مذاکرات با اروپا را به بن بست کشاند.
خبرنگار بی بی سی در وين می گويد ديپلمات ها اميدوار بودند گزارش کردن ايران به شورای امنيت سازمان ملل، فشار بر ايران را به منظور اطاعت از تقاضاهای بين المللی افزايش دهد.
اما ايران که می گويد برنامه اتمی اش تنها هدف های صلح آميز دارد، تاکنون با تمرد به اين فشارها واکنش نشان داده است
.

No comments: