February 1, 2006



بلر: دموکراسی افغانی امنيت بريتانياست

مساله فقر و تروريسم از مسائل اصلی مورد توجه در کنفرانس لندن است
تونی بلر نخست وزير بريتانيا گفته است که انتقال افغانستان از يک دولت ناکام به يک ملت دموکرات به سود امنيت بريتانيا نيز خواهد بود.
آقای بلر در پارلمان بريتانيا و همزمان با دومين روز برگزاری کنفرانس افغانستان در لندن سخن می گفت.
ديپلماتها و مقامات شرکت کننده در کنفرانس در مباحث امروز خود بر تقويت وضع حقوق بشر در افغانستان و طرحهای توسعه اين کشور تکيه دارند با اين هدف که بتوانند همزمان مسائلی مانند توليد ترياک، فقر و تروريسم را مهار کنند.
ژنرال وردک وزير دفاع افغانستان که در کنفرانس حضور دارد، با وجود چندين مورد بمبگذاری انتخاری در ماههای اخير می گويد نشانه ای از اينکه شورشی عمومی عليه دولت حامد کرزی در کار باشد وجود ندارد.
وی متعصبان مذهبی در خارج از افغانستان را در تحريک برخی از افغانها برای دست زدن به اين نوع حملات مسئول دانست.
کمک های دو ميلياردی به افغانستان
در روز نخست کنفرانس افغانستان در لندن کشورهای اعطاکننده کمک گفتند نزديک به دو ميليارد دلار برای بازسازی افغانستان به اين کشور اختصاص خواهند داد.
دو کشور آمريکا و بريتانيا بخش عمده کمک را بر عهده گرفته اند. آمريکا بيش از نيمی از اين کمک يعنی 1.1 ميليارد دلار را تعهد کرده است. بريتانيا نيز بالغ بر 800 ميليون دلار طی 3 سال آينده به افغانستان کمک می کند.
آمريکا به عنوان عمده ترين کمک کننده خارجی به افغانستان تاکنون شش ميليارد دلار کمک به اين کشور اختصاص داده است.
کنفرانس بازسازی افغانستان با شرکت نزديک به 70 دولت از جمله ايران با ميزبانی تونی بلر نخست وزير بريتانيا و حضور حامد کرزی رئيس جمهور افغانستان و کوفی عنان دبيرکل سازمان متحد برگزار می شود.
نخست وزير بريتانيا در سخنرانی افتتاحيه همايش بر ادامه کمک جامعه جهانی به افغانستان پای فشرد و گفت: "مهم اين است که نشان دهيم که هرجا که مردم در برابر تروريسم بايستند و برای دستيابی به دموکراسی تلاش کنند ما با آنها هستيم".
بريتانيا بتازگی سه هزار و سيصد نفر به شمار نظاميان خود در افغانستان افزوده است تا به عنوان بخشی از نيروهای سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) به حفظ امنيت در اين کشور کمک کنند.
حامد کرزی رئيس جمهور افغانستان در سخنرانی خود در همايش لندن، تروريسم و موادمخدر را عمده ترين خطرهايی خواند که کشورش پيش رو دارد و به کشورهای کمک کننده گوشزد کرد که اين خطرها تنها امنيت و استقلال افغانستان را تهديد نمی کنند بلکه کشتار انسانهای بيگناه در پهنه جهان ناشی از همين خطرهاست.
او از افزايش شمار و دامنه عملکرد نيروهای ناتو در کشورش استقبال کرد و خواهان آن شد که به جای کمکهايی که به نهادهای غيردولتی داده می شود، کمکهايی که مستقيماً به دولت افغانستان پرداخت می شود افزايش يابد
.

No comments: