January 26, 2006



استفاده از توربينهای بادی در افغانستان




استفاده از توربين بادی برای تامين انرژی، نخستين تجربه ظاهرا موفق در افغانستان است
نيروهای ائتلاف به رهبری امريکا در افغانستان دست به يک عمل ابتکاری برای پايان دادن به مشکل آبياری در جنوب اين کشور زده اند. آنها توربين های بادی را برای توليد برق در قندهار و ارزگان نصب کرده اند.
استفاده از توربين بادی برای تامين انرژی، نخستين تجربه ظاهرا موفق در افغانستان است.
هرچند شماری از کارشناسان مناطق عمدتا غربی اين کشور را مناسب ترين محل برای فعاليت توربينهای بادی دانسته اند، اما نيروهای ائتلاف اينگونه توربينها را در جنوب کشور فعال کرده اند.
در نامه خبری منتشر شده از سوی نيروهای ائتلاف در شمال کابل آمده است که هدف اصلی از مونتاژ نيروگاههای کوچک بادی، پايان دادن به مشکلاتی است که کشاورزان ساکن در جنوب در زمينه آبياری مزارع شان داشته اند.
اين برنامه سه ماه پيش با مونتاژ آزمايشی يک توربين توليد برق بادی در فرودگاه قندهار شروع شد و اندکی پس از آن دو دستگاه در ولايت ارزگان آغاز به کار کرد.
اخيرا هم ريش سفيدان روستاها در ولايات هلمند، قندهار و زابل با واليان اين ولايت ها و مسئولان گروه های بازسازی ولايتی در باره محلات مناسب برای نصب توربينهای بادی گفتگو کرده اند.
انتظار می رود نخستين آسياب های بادی در هلمند و زابل در هفته های آينده آماده بهره برداری شود و ۳۰ دستگاه ديگر در اين ولايات در بهار آينده نصب خواهد شد.
اين توربينها را که ارزش هرکدام از آنها ۱۵ هزار دلار است گروهی از افغانهايی که برای يک شرکت آمريکايی در قندهار کار می کنند می سازند.
کشاورزان، از اين دستگاه ها برای فعال کردن سيستم آبياری، محصولاتی مانند گندم و ديگر حبوبات استفاده خواهند کرد و مجبور به تحمل مصارف ژنراتور های ديزلی نخواهند بود.
در نامه خبری منتشر شده از سوی نيروهای ائتلاف در اين باره اشاره ای به ميزان کارآيی توربين های بادی برای حل ديگر مشکلاتی که با برق می توان حل کرد نشده است
.

No comments: