January 25, 2006



اقتصاد چين از بريتانيا و فرانسه پيشی می گيرد

با افزايش کم سابقه صادرات چين مازاد تجاری اين کشور در سال گذشته سه برابر شده است
بنا به آمار رسمی منتشر شده، اقتصاد چين در سال گذشته نيز به رشد نجومی خود ادامه داده و به ميزان 9/9 درصد در سال 2005 ميلادی بزرگتر شده است.
با اين حساب، رشد اقتصادی چين برای سه سال متوالی حدود 10 درصد باقی مانده و به رغم تلاش های دولت اين کشور برای مهار کردن ميزان رشد اقتصادی، هيچ نشانه ای دال بر کاهش اين روند ديده نمی شود.
افزايش سرسام آور صادرات چين موجب رشد کم سابقه مازاد تراز تجاری اين کشور شده و مقدار کل خروجی اقتصاد چين در سال 2005 به رقم 25/2 تريليون دلار (2250 ميليارد دلار) رسيده است.
برخی کارشناسان بر اين باورند که چين را می توان تا همين لحظه چهارمين اقتصاد بزرگ جهان دانست.
ثبات اقتصادی
به لحاظ بزرگی، اقتصاد چين به تازگی از اقتصاد ايتاليا پيشی گرفته و آنطور که بعضی تحليلگران می گويند، ممکن است گام کوچکی از بريتانيا و فرانسه نيز جلو افتاده باشد.
ارقام جديد اعلام شده در مورد رشد اقتصادی چين از حد انتظار پيشين فراتر رفته است.
مقام های رسمی چين در تلاشند ميزان رشد را در صنايع بزرگ دولتی مانند راه سازی کنترل کنند، اين در حالی است که بخش اعظمی از رشد اخير اقتصاد اين کشور حاصل فعاليت های بخش خصوصی در زمينه هايی چون بانکداری و خدمات بوده است.
مسوولين اداره ملی آمار چين وضعيت اقتصادی اين کشور در سال 2005 را 'مطلوب' ارزيابی کرده و می گويند به ويژه 'ثبات' در عملکرد اقتصادی در خور توجه بوده است.
مازاد تراز تجاری چين در سال 2005 ميلادی نزديک به سه برابر شد و به رقم 102 ميليارد دلار رسيد.
اين ميزان مازاد تراز تجاری به ويژه مقام های ايالات متحده را نگران کرده است. دولت آمريکا چين را متهم می کند که ارزش پول خود را به شکل مصنوعی پايين نگاه داشته تا صادرات اين کشور افزايش پيدا کند
.

No comments: